ELEX II – Anmeldelse

Piranha Bytes
THQ Nordic
01.04.2022
Tilgjengelig på: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC
Omtalt på: PC

Bilde: THQ Nordic

La meg fortelle deg en historie om en person fra 2017. Denne personen tok den tvilsomme avgjørelsen om å anmelde et splitter nytt sci-fi action RPG fra en utvikler som har en historie med gode ideer, men dårlig gjennomføring. Denne personen gikk inn med det mest åpne sinnet rundt og ga dette spillet en rettferdig sjanse. Det var en feil. Mens denne personen så intensjonen bak spillet, ble det bare ikke gjort bra. Denne personen var meg, og det spillet var Elex. (Beklageligvis så er denne anmeldelsen, blant mange andre blitt borte etter omgjøringen av nettsiden vår) Jeg har blitt offer for dette nok en gang med Elex II. Jeg er godtroende og mener at alle bør få en rettferdig sjanse, og jeg angrer på avgjørelsen min. Dette spillet er… ikke bra.

Elex II er en direkte oppfølger til det originale action-rollespillet fra 2017, så hvis du ikke har fulgt historien, er det veldig lett å gå seg vill. Shit, selv om du har fulgt den, er det veldig lett å gå seg vill, fordi presentasjonen er så inkonsekvent. Det starter med en animert historiedump som gjør så mange kutt at den ender opp med å ikke sette opp mye i det hele tatt. Alt jeg kunne fortelle deg er at den følger Jax, fyren fra forrige spill, og verden er fortsatt i en forferdelig tilstand der disse rare fremmede tingene har dukket opp på planeten, eller noe. Jeg er ikke sikker, jeg ble kastet ut av hvordan de forhåndsrenderte sekvensene på en eller annen måte har blitt satt på steder som er helt annerledes enn de du ender opp med å spille på. For eksempel, i et av åpningsområdene er det en gresskledd, vegetert klippeside som du løper over, og når den forhåndsrenderte filmsekvensen tar over, er det hele tørt og blottet for vegetasjon. Dette trekker deg veldig raskt ut av det da det hele føles koblet fra hendelsene i selve spillet.

For å forsøke å hjelpe til med å skildre en historie der presentasjonen går over alt, er det dialog valg som også er et absolutt rot, fylt med dårlig skrevet dialog som du sannsynligvis tror aldri ville komme ut av noens munn. For å gjøre vondt verre, er stemmeskuespillet bare… dårlig. Dette er ikke et spørsmål om dårlige replikker som tvinger dårlig levering, fordi selv de verste replikkene kan komme bra ut med anstendige stemmeskuespillere (se på vanilla Destiny), men dette handler om at begge deler er dårlige. Jeg er ikke sikker på om det bare er dårlig oversettelse/lokalisering, men mye av det mangler bare målet, både når det gjelder levering og sammenheng. I de fleste spill, når du starter et dialogtre, følger mye av det en ganske logisk samtalevei, og du får meningsfull informasjon fra det. Se på The Witcher 3 eller The Elder Scrolls. Det er et visst sett med regler og flyt som disse dialogtrærne må følge, og spillene er bedre for det. Dette spillet bryter den logikken på den verste måten, siden du kan ha en samtale med noen og deretter avbryte samtalen med et helt annet emne med samme person. Det var punkter der jeg ved et uhell startet et annet emne, så gjennom det emnet og så dro, bare for å bli påminnet om at jeg hadde feil samtale, og så måtte jeg gå hele veien tilbake til den NPC-en for å prøve å få den rette rekke dialogvalg for å komme videre i oppdraget.

Bilde: Kim Haug | Ulvespill

Et av de største problemene Elex II har er i statsystemet. Det er vanskelig å virkelig revolusjonere et statistisk system i en sjanger som har blitt så overmettet av mer moderne design som fokuserer på utstyrsscore for statistikk i stedet for de spesifikke egenskapene til karakteren din. Noen spill gjør en bedre jobb med dette ved å tillate at progresjonsbanen er ferdighets- eller fordelsbasert, som i Skyrim. Elex II prøver å gå en fin linje mellom alle disse forskjellige karakterbyggesystemene, og gjør det ganske dårlig. Det er selvfølgelig et nivåsystem som tildeler poeng som du kan investere i ulike statistikker. Disse poengene har kun bonuser knyttet til seg for hver femte investerte poeng. Du kan for eksempel investere fem poeng i Vitality for å få ekstra helse. Hvor mye ekstra helse, spør du? Et poeng. Jeg tuller ikke. Ett helsepunkt. Med så lave tall som dette, er det ingen reell mening med disse bonusene utenom å gi spilleren et mikrosystem som de bør ignorere, men å sette det med store fete bokstaver som får spilleren til å synes det er viktig.

Bilde: Kim Haug | Ulvespill

Den virkelige viktigheten av statistikktildelingen din har å gjøre med ferdighetstreet og utstyret. Det er statistiske krav for hver fordel, våpen, rustningsbrikke og andre gjenstander, som alle spiller en svært viktig rolle i hvordan du bygger karakteren din. Jeg liker faktisk dette systemet veldig godt. Det føles som om det er faktiske konsekvenser for byggevalgene dine, i stedet for bare å være en lettvint posisjon som i mange andre moderne RPG-spill. Det er i denne følelsen av handlefrihet og valg at Elex II føles på sitt beste. Kan spillet gjøre en bedre jobb med å forklare dette for deg, og sørge for at du forstår viktigheten av avgjørelsene dine i karakterens utvikling? Absolutt. Kommunikasjonen er gammeldags på de verste mulige måter. Du kan peke spilleren i riktig retning uten å gi bort alle detaljer eller nyanser i et spillsystem. Piranha Bytes har nettopp valgt praktisk talt ingen informasjon, noe som gir alt for mange muligheter til å kaste bort spillerens tid. Hvis jeg ikke hadde erfaring fra forrige spill, ville det vært altfor lett å gå glipp av dette.

Bilde: Kim Haug | Ulvespill

Hvis det er én ting du håper å få rett i et action-RPG, ville det være kamp. Det originale spillet fikk det egentlig ikke til, men dette spillet blir verre. Kampen føles bare forferdelig å spille. Alt fra lyddesignet til animasjonen, det hele føles så stilig og utilfredsstillende til det punktet at hver gang jeg engasjerte meg i kamp, ​​ville jeg lengte etter å være tilbake å spille et annet spill. Kamp trenger ikke føles oppfinnsomt eller bryte formen, men det må være engasjerende. Elex IIs kamp er noe av det verste jeg noen gang har spilt.

Den ene store forbedringen fra originalen er evnen til å hoppe over ting (vault/mantle), så bra jobbet der. Det føltes ganske dumt å ha en følelse av betydning plassert på vertikalitet og så bare la karakteren din slå ansiktet sitt på en avsats. Det var imidlertid veldig morsomt.

Den generelle kunstretningen er ganske fin, når den grusomme optimaliseringen ikke kommer i veien. For å få dette spillet til å kjøre litt greit på en “high end” PC, måtte jeg gå ned til 1080p fra 1440p og kjøre alt på relativt lave innstillinger. Selv da satt den fortsatt godt under 60 bilder per sekund, på et system som er langt overspesifisert for de fleste moderne spill. Dette må være et av de mest dårlig optimaliserte spillene jeg noen gang har spilt. Det går så dårlig at jeg ærlig føler at det er bloatware på dette tidspunktet. Jeg spilte originalen på PS4 og den gikk absolutt dårlig der, men jeg hadde aldri forestilt meg at oppfølgeren skulle kjøre dette forferdelig på PC. I tillegg, av en eller annen grunn når jeg kjørte spillet på 1440p, ville jeg bli pålagt en hard grense på 60Hz for oppdateringsfrekvensen min, men når den er satt til 1080p, ville den gå helt til 240Hz. Dette gir ingen mening.

Det er synd at optimeringen kommer i veien for noe av kunsten, da det kan være ganske interessant og jeg respekterer dets seriøse forsøk på å skape noe. Dessverre, for å få dette til å gå i en akseptabel tilstand, måtte jeg skru ting så lavt at landskap ofte så ut som de var laget av modell leire, helt uten skygger i omgivelsene. Det hele føltes så flatt og videospillaktig, snarere enn en faktisk verden.

“Når jeg lukker Elex II for siste gang, begynner jeg å gråte og be om unnskyldning til datamaskinen min for å ha utført en slik grusomhet”

Når jeg lukker Elex II for siste gang, begynner jeg å gråte og be om unnskyldning til datamaskinen min for å ha utført en slik grusomhet. Å si at dette spillet går glipp av målet ville være en underdrivelse. Fra utilfredsstillende kamp, ​​frustrerende gammeldagse spillsystemer og kommunikasjon, til dårlig skriving og presentasjon, mislykkes dette spillet fullstendig på så mange måter. Det føltes som om jeg ble straffet for noe ved å spille dette. Den eneste anbefalingen jeg kan ha for dette spillet er å unngå det helt. Ikke engang et røverkjøp kan rettferdiggjøre det. Vennligst ikke få meg til å spille mer av dette.

• Historie 2
    2/10
  • Grafikk 3
    3/10
  • Gameplay 4
    4/10
  • Kontrollere 6
    6/10
  • Musikk/Lydspor 3
    3/10
  • Gjenspillingsverdi 3
    3/10

Ordtaket om at alt fortjener en ny sjanse burde ikke ha vært gjeldende for Elex. Elex II tar så mange skritt bakover fra et allerede dårlig spill, det er forbløffende. Skrive-, optimaliserings-, kamp- og spillsystemene står alle som en ny målestokk for hva du ikke skal gjøre.

3.5/10
3.5/10

• Det kan “hoppe over ting” nå (mantling/vaulting)