Tuesday, December 7, 2021
HjemAnmeldelseFlåklypa Grand Prix - Anmeldelse

Flåklypa Grand Prix – Anmeldelse

De som er født på 90-tallet husker spesielt godt hvor morsomt det var å spille Flåklypa Grand Prix på Windows 98 eventuelt på Windows XP hvis man var heldig nok. De som var født før 90-tallet husker nok også dette spillet meget godt, men muligens kanskje litt mer kravstor til sine spill, vi snakker om selveste Caprinos Flåklypa Grand Prix.

Navn: Flåklypa Grand Prix
Ravn Studio
Zordix Publishing
04.11.2021
Tilgjengelig på: PC, Nintendo Switch
Omtalt på: PC

Ikke overraskende nok så spiller du deg gjennom handlingen i filmen, fra den vakre soloppgangen over fjellbygda Flåklypa med nydelig munnspill musikk, der Gudleik leverer morgenavisen til fartsrike Grand Prix-løpet hvor Reodor Felgen, Solan Gundersen og Ludvig fører Il Tempo Gigante til seier mot selveste Rudolf Blodstrupmoen. Selve gjenfortellingen av historien skjer imidlertid i rykk og napp med en kronglete regi og ujevn klipping. Med flere sentrale deler av filmen direkte kuttet ut fra spillet er det nesten en forutsetning at man kjenner historien fra før for å sette ordentlig pris på det. Den slags kan man kanskje innvende mot de fleste lisensbaserte spill, men ettersom denne relanseringen åpner opp for internasjonal eksponering er det synd å se at historien ikke får bedre behandling enn som så.

De fleste som plukker opp spillet vil trolig ikke bry seg så mye om historiefortellingen eller lyddesignet uansett, men heller det visuelle og hvilke minispill som tilbys. Da kan det være greit å spare det beste til slutt og snakke om det visuelle designet først. Man er aldri i tvil om at man her befinner seg i Flåklypa, og stilen vitner om at utviklerne har studert filmen og omgivelsene nøye. Samtidig er det ikke å komme unna at grafikken til tider ser nokså utdatert ut, med flate teksturer og manglende detaljnivå som ikke gir følelsen av et moderne Flåklypa-spill. Det føles for eksempel litt trist å se den matte og livløse pelsen til Ludvig sammenlignet med det detaljerte interiøret til Reodors hus, ikke minst fordi dukkene i filmen er såpass levende som de er. Ytelsen har dessverre også litt å gå på, og i løpet av spillets gang kan man dessverre støte på både skjermrivning og fall i bildefrekvensen, særlig under de krevende kappløpene. Ettersom testen er utført på PC er jeg redd for at Switch-versjonen kjører enda mindre optimalt.

De forskjellige mini spillene er alle spennende på sin måte, med intuitiv styring og mange muligheter til å briljere. Å sortere post med Solan er for eksempel nøyaktig like givende og stressende som i 2000; det å forsøke å følge ballen til Emanuel Desperados mens han spiser bananer og sjonglerer kopper er overraskende utfordrende; mens Mahjong ala Flåklypa er hundre prosent kos. At brorparten av aktivitetene kan spilles i en ny turneringsmodus, hvor spillere kan kjempe om poengsummer i tur og orden, er også et skikkelig sjakktrekk.

Det eneste virkelige store problemet til spillet ligger imidlertid også her, i den forstand at det rett og slett er for få av disse minispillene. Jeg stusset på dette allerede ved den første skjermen, hvor jeg ikke lenger kunne klikke på treet på gårdsplassen for å aktivere larvespillet. Dette var blant mine favoritter som barn, men jeg tenkte at det antagelig ble låst opp på en annen måte i denne utgaven. Den gang ei – det er ikke med i det hele tatt.

Det at larvespillet er borte er ille nok i seg selv, men når 2021-utgaven bare har totalt ni minispill, av det som var rett i underkant av 20 unike spill og aktiviteter i originalen er rett og slett fryktelig, fryktelig skuffende. For hvor vanskelig er det egentlig å programmere inn det enkle dammspillet fra 2000? Hva skjedde med sokkeskuffen til Reodor? Og hvorfor i huleste kan jeg ikke lenger fange sommerfugler med Ludvig?

Den største nyheten er likevel racingen, som denne gangen presenteres i full 3D hvor man til og med kan skifte kameravinkelen til førstepersonsperspektiv. Man kan varme opp med å spille som Ludvig med Solans trehjulssykkel på noen hinderløyper før man går videre til bygderally eller racing med de ordentlige racerbilene. Bygderally lar deg kjøre på de lokale veiene i Flåklypa med alt fra en melkebil til sjeikens Rolls Royce, og selv om denne modusen begynner i det enkleste laget tar den seg fort opp i vanskelighetsgrad.

Racing gir deg den storslåtte grand prix-opplevelsen med krappe svinger og høyt tempo. Hvis man vil kan man også aktivere skitne triks, og det hele får dermed en Mario Kart-følelse over seg som er nokså underholdende og imponerende å spille til tross for at modusen mangler bakgrunnsmusikk. Kappløpene kan også spilles sammen med en venn, men dessverre er dere begrenset til å være to spillere som må være på samme sted. Jeg har forståelse for at en online-server ville vært dyrt å holde i drift for et mer eller mindre helnorsk publikum, men det hadde virkelig vært det lille ekstra å kunne spille sammen med familie og venner over nett.

6/10
    7/10
  • Gameplay 6
    6/10
  • Kontrollere 8
    8/10
  • Musikk/Lydspor 7
    7/10
  • Gjenspillingsverdi 6
    6/10

Flåklypa Grand Prix treffer godt på nostalgien noen steder, men bommer også en del. Det vil derimot kunne underholde nyere generasjoner, men eldre generasjoner som er vant til det gamle spillet kan muligens bli noe skuffet.

6.67/10
6.67/10

• Racing-delen er morsom