Mafia: Definitive Edition – Anmeldelse

Navn: Mafia: Definitive Edition
Utvikler: Hangar 13
Utgiver: 2K Games
Lansert: 25.09.2020
Tilgjengelig på: PC, Playstation 4, Xbox-One
Omtalt på: PS4

For første gang i det som føles for alltid, fikk en tittel på et videospill en nyinnspilling. Glem alle “remasters” som bare erstatter 1080p-teksturer med 4K-teksturer og kaller det en dag – Mafia: Definitive Edition er en ekte nyinnspilling, og berører hver eneste piksel og lyd bit av originalen og gjør den 20 år gamle tittelen til en helt ny opplevelse. Mafia forteller historien om Thomas Angelo, en drosjesjåfør som ble mafioso gjennom en rekke skjebner og livsvalg. Gjennom den tungt skriptede kampanjen vil du kjøre, slåss og skyte deg gjennom den åpne verdensbyen Lost Heaven når du opplever Tommys reise fra ærlig taxi sjåfør til å bli en mann av Salieri-kriminelle familien.

Den første tingen å vite er at mens Mafia ble gjenoppbygd fra grunnen av både teknisk og spillemessig, er det fortsatt det samme spillet – historien slår, tegn og plots er stort sett uendret, da dette fortsatt er en mafia-tittel, men i en mye penere pakke. Den andre tingen å vite er at spillet ser nydelig ut. Mafia 1 var kjent for å se forferdelig ut og spille dårligere, men remaken løser ikke bare det: det ender også med å lage et bedre spill enn Mafia 2. Styring av karakteren, skyting og spesielt nærkamp er langt bedre enn Mafia II, slik at du kan bruke revolvere, pistoler, maskinpistoler og baseball kølle for å ta ut fiender. Du kan også løpe og hoppe over objekter og dukke bak overflater, som er ganske sprø både i animasjon og kontroll.

Mens grafikken og den faktiske spillingen er langt bedre enn alle forgjengerne, er Mafia åpenbart ikke perfekt. Mitt største grep om spillet – bortsett fra å begrense spillerbevegelse til en tur i seksjoner uten grunn – er kjøringen. Spillets simulering er faktisk ganske omfattende, med utseende skader og til og med en RPM-måler, men nesten hvert eneste kjøretøy lider av et under styringsproblem. Håndtering problemet føles som mer enn bare et ønske om å etterligne biler fra 1930-tallet, og det krysser over i dårlig balansert territorium så mye at det gjør halve spillet til et arbeid. Det er en håndfull oppdrag som involverer å kjøre biler i høye hastigheter
under press fra en tidtaker, og understyringen gir mye frustrasjon. Uformell kjøring føles faktisk fin og tung, men i det øyeblikket du blir tvunget til å akselerere forbi 20 km / t og ta et skarpt hjørne, forbanner du spillet.

Resten av spillet er likevel overraskende solid. Karakter – og bilmodeller er overraskende stramme, ytelse i 4K er veldig bra for et så flott spill, og du kan til og med tilpasse vanskelighetsgrad og simuleringsinnstillinger i historiemodus, fra hvordan bilens girskifte håndteres til politiets respons på mindre overtredelser som som fartsovertredelse. Det føles som om utviklerne lyttet til noen av de største klagene om ikke bare Mafia 1, men også 2 og 3 mens de oppdaterte denne 18 år gamle tittelen.

Det viktigste er imidlertid å vite hva du går ut på. Dette er ikke “GTA på 1930-tallet”, men en lineær eventyrhistorie som tilfeldigvis spilles i en åpen verden. Mafia har et bevisst tempo fullt av historisk slag og veldig lite valgfrie handlinger, da det er ment å føle seg litt som å spille en rollefigur i en (veldig lang) mafioso-film. Hvis du er opptatt av det, bør du gi dette spillet et sjanse uansett om du har spilt originalen eller ikke; det er få remasters som så grundig oppdaterte en tittel – enn si å gjøre dem bedre – og Mafia: Definitive Edition er en god opplevelse. Spillet presterer i aller høyeste grad i både musikk og grafikk

• Historie 9
    9/10
  • Grafikk 10
    10/10
  • Gameplay 9
    9/10
    9/10
  • Musikk/Lydspor 10
    10/10
  • Gjenspillingsverdi 9
    9/10

En ekte nyinnspilling som oppdaterer en 18 år gammel tittel grundig til et ordentlig neste generasjonsspill, og som faktisk gjør det bedre enn originalen. Å kjøre gjennom broen og strandpromenaden om natten er alltid spesielt og noe jeg anbefaler.

9.33/10
9.33/10

• Riktig remaster oppdaterer alt fra karaktermodell og tale til spill og selve byen