2.2 C
onsdag, april 24, 2024

Need for Speed Hot Pursuit Remastered – Anmeldelse

Bilspill har de siste årene blitt mer og mer realistiske. Og vi har blitt vant til å se høyglansede biler oppnå hastigheter de færreste tør drømme om. Så hva skjer når vi tar et spill fra 2010 som dreier seg om noe så enkelt som å leke politi og røver, og dytter det inn i den nåværende generasjons maskinvare?

Navn: Need for Speed Hot Pursuit Remastered
Stellar Entertainment Ltd./Criterion
Electronic Arts
6.November 2020
Tilgjengelig på: PC, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
Omtalt på: PlayStation 4
Fått via: Vi har fått en kode av dette spillet fra PR selskap for å kunne skrive en anmeldelse.

Vi er i 2020. Covid-19 har nok en gang satt en stopper for noe som tidligere var så hverdagslig som å kommentere en Call of Duty-kamp i GFN-ligaen. Kim og jeg snakker sammen om hvordan vi skal løse utfordringen med tanke på sosial distansering og lockdown. Midt i samtalen sier Kim at han fikk mail om muligheten til å anmelde Need for Speed Hot Pursuit remastered.

Umiddelbart går tankene tilbake til 2010 da livet var enklere. Hvor bilspill handlet om å kjøre, fremfor å passe på at man velger rett fjæring og passer på at den var mer aerodynamisk enn et geværskudd. Hvor man ble imponert over at det kom et spill hvor skillet var enkelt: Du var enten gateraceren som skulle stikke fra politiet, eller politiet som skulle stoppe gateraceren. En tid hvor mye var enklere enn i 2020. Jeg ville ha anmelder-koden, og fikk den.

Spillet er en remaster, men med tanke på selve definisjonen av dette så er det nok så vidt spillet kvalifiserer til dette. Grafikk og lyd er oppgradert (vi snakker 10 år med utvikling her), men det er også alt de ser ut til å ha gjort. Men er det egentlig mer som må oppgraderes når vi snakker om et Need for Speed spill? Egentlig ikke. For det er i selve enkeltheten denne serien skiller seg ut.

Dette er et spill du plukker opp, velger løp og starter å kjøre i. Noen vil kanskje si at det er alt for liten mulighet til å gjøre endringer i bilene som er der utenom å endre farge. Men så er ikke realistiske kjøreegenskaper og oppgradering av understell, fjæring, spoiler og vindusviskere det serien er kjent for. Spillet passer nok mer inn i sjangeren «arkade-racer» enn simulator, og her leverer Need for Speed Hot Pursuit Remastered varene!

Med minimale endringer utenom grafikken, har utviklerne klart å bringe tilbake gleden og adrenalinrushet man fikk ved å spille det opprinnelige Need for Speed Hot Pursuit-spillet.

I spillet spiller man enten som politi eller gateracer. Som politi benytter du bilen eller andre hjelpemidler som f.eks. spikermatte til å stanse gateløpet. Som gateracer er du på andre siden avhengig av å unngå politiet samtidig som du forsøker å komme først i mål.

Selv om spillet for det meste legger opp til fart og skyhøyt adrenalinnivå, så er det enkelte oppdrag hvor du skal komme deg fra A til B innenfor en tidsfrist. Og selv om dette gir deg en god mulighet til å bli kjent med banen før du kjører neste race, så synes jeg disse oppdragene er såpass kjedelige at jeg nesten sovner når de dukker opp. Og til tross for et fantastisk musikkbibliotek som dundrer musikk ut, klarer jeg rett og slett ikke å finne noen nytelse i disse oppdragene.

Spillet har enkel fysikk. Man kjenner raskt at dette er en arcade-racer. Man drifter i svingene, og gasser på strekka. Hvis du ser etter iRacing-følelsen, så vil du bli skuffet. Men det er nettopp her Need for Speed skinner. De har klart å gjøre kontrollene enkle nok til at man kan fokusere på selve racet (eller å stoppe det) uten å måtte modifisere bilen eller utføre mikrojusteringer på kontrolleren for å kunne ha det moro.

Jeg har også prøvd meg litt i multiplayer-delen av spillet. Og man merker umiddelbart at underholdningsverdien blir enda høyere når man bytter ut AI med mennesker. Lobbyene jeg havnet i virket bra balansert, og jeg kommer til å bruke flere timer fremover på å krasje inn i motstandere online fremover. Spillet er også crossplatform, noe jeg mener er et must nå om dagen. Du kan derfor fint spille sammen med venner uansett om de er på Nintendo Switch eller PC.

Skrevet av: Daniel Aass Bredesen

• Singleplayer 6
    6/10
  • Multiplayer 8
    8/10
    8/10
  • Kontrollere 8
    8/10
  • Musikk/Lydspor 9
    9/10
  • Gjenspillingsverdi 7
    7/10

Need for Speed Hot Pursuit Remastered greier å bringe tilbake den samme gleden som det gjorde for 10 år siden. Spillet er enkelt å lære seg og er et kjærkomment avbrekk fra simulatorspillene. 2020 har mye å lære av spillet: Behold det som funket tidligere, og ikke gjør ting så forbanna avansert!

7.67/10
7.67/10

• Enkelt å lære seg: Gass for å oppnå høyere fart, brems for lavere fart.