UFC 4- Anmeldelse

Utvikler: EA Vancouver
Utgiver: Electronic Arts
Lansert: 14.08.2020
Tilgjengelig på: PlayStation 4, Xbox
Omtalt på: PlayStation 4

Jeg vet ikke hva jeg kaster meg ut til i «UFC 4» men jeg forventer bra musikk, rikelig med komboer jeg kan utøve, enkle kontrollere og ett enkelt system og lære.

Det første jeg ble introdusert til i «UFC 4» er en brukervennlig meny hvor jeg skal skape min egen karakter, som jeg skal bruke inni spillet, du velger skjønn, vekt klasse, shorts, hansker, munngard osv. Etter det så møter jeg på en fyr som heter Coach Davis, dette er da din personlige trener, så blir du fort etterpå tatt til Tutorial seksjonen av spillet hvor du får en opplæring i Nybegynner nivå for og gi deg en følelse av hvordan spillet og dens funksjoner fungerer, og jeg fikk en ny karakter og slåss mot for hver tutorial som spesialiserte seg innenfor et spesifikt felt, som jeg da skulle lære. Jeg lærte meg fort at spillet ikke er ment for og trykke på alle knappene du kommer deg frem til, det krever fokus, tilvenning, og kombinasjoner av knapper for og utøve komboer. Også til de som er litt mer Nybegynnere, så finnes det masse Tutorials i hovedmeny seksjonen av spillet som lærer deg spillet på et mye dypere basis.

Etter tutorial seksjonen i spillet blir jeg fort introdusert til min første “Amatør” kamp, til og med foran selve sjefen for UFC i spillet Dana White, for og prøve og fortjene en plass blant UFC fighterne. Ca etter 3 runder med og prøve og vende meg til kontrollene så vant jeg etter runde 3 med flest hits gjennom rundene totalt. Jeg blir da slengt inn i min første offisielle match, hvor jeg overraskende nok vant med en K.O i siste sekund, og Hver eneste kamp i spillet foregår over flere uker gjennom noe som heter Fight Camp. Disse kampene foregår over flere uker hvor du da skal Sparre med en treningspartner, promotere den offisielle kampen din, invitere andre UFC utøvere for og lære deres moveset osv. Jeg fant også ut at i samme område så kan du finne spillet sin “Sosiale Medier” funksjon hvor du da kan styre ditt egne sosiale media in-game.

ufc-4-playstation-5-xbox-series-x

Når det gjelder min erfaring i «UFC 4» så føler jeg at du bruker alt for lang tid i Fight Campen, istedenfor inni ringen. Jeg syntes det er gøy og sparre og lære meg kontrollene, men det blir for mange ganger mellom hver kamp syntes jeg. Det drar morroen litt vekk ifra meg personlig, da jeg heller vil være inni selve ringen og ødelegge motstanderene mine.

Hver eneste sparings kamp går utover at du skal lære deg nye komboer, men det er litt kjedelig litt tider, er ikke så dypt forklart, og er generelt litt irriterende syntes jeg.

Men alle de offisielle kampene jeg hadde var ganske spennende, mye variasjon av kombinasjoner, mange forskjellige spillestiler ifra CPU spiller, du kan også velge egen vanskelighetsgrad før du starter spillet ordentlig. Når du også blir kasta ut i Karrieremodus så får du opptjent oppgraderings poeng som du kan bruke på og oppgradere sparkene, grabs, slag, kast osv til din karakter, samt oppgradere h*n til og tåle mer skade før du eventuelt blir knocka i bakken selv.

Du kan også lære og “Mestre” en teknikk, og hvis du klarer det, så vil du både Høre og Føle slaget/sparket du gir motstanderen din, og du får til og med ett ganske så stilig Slow-Motion kamera ved siden av når du smeller knoken din rett i trynet på motstanderen…veldig tilfredsstillende og gjøre må jeg si.

EA SPORTS™ UFC® 4_20200815130215
Noen kjendiser er også med i UFC 4

Jeg gikk ut av Storyen etter mange timers prøvespilling for og prøve litt Online-Mode imot andre spillere, og her finner jeg en god del moduser jeg ønsker og prøve ut, blandt de er Online World Championships, Blitz Battles, og Quick Fights, jeg kjørte på med litt Blitz først for og se hva dette var. Her går du 1 mot 1 i mot andre Online spillere, og her så forandrer reglene seg hele tiden. Jeg endte opp med og bli destruert av en person i en beste av 3 KO match, følte meg svak pga det eneste jeg kunne gjøre var og blokkere, figuren min gadd ikke og vike unna sånn som han gjorde i Single-Player så jeg rakk ikke engang og få inn 1 eneste slag før jeg var nede i bakken. Han lekte med meg..Sett bort ifra det, så var Online-Connection bra, lav responstid og det tok ikke ett sekund engang før jeg fant en spiller, veldig mange formidable veteraner jeg ble smadret imot, og mange gode kamper meg nybegynnere som meg selv jeg også fant. God sportsånd fra alle sammen også..Det er ett pluss i boka!

Dybden i fight mekanismen i «UFC 4» er fenomenal om man kan si det slikt, masse kombinasjoner, det er også noe som heter Grapple Assist som hjelper deg med og grabbe motstander lettere, Fluid Clinch Control, som lar deg kontrollere grabs enklere, Dynamisk slåing som lar deg bruke kombo slag osv ved hjelp av 1-2 knappetrykk, istedenfor 4-5, og ett Submission system som inneholder en veldig simplistisk liten mini-game som hjelper deg med og fullføre det og slå motstanderen din. Denne mini-gamen finner du også i choke-hold submission hold. Jeg har også tittet litt rundt på tidligere «UFC» når det gjelder Customization, og her har «UFC 4» gjort det rikelig med valg hvor du kan skape din egen karakter, som du skal bruke inni spillet, du velger skjønn, vekt klasse, shorts, hansker, munngard, kallenavn, spillerstil, og mye mer. Du skaper til og med ditt eget sosiale medier navn! Det er rikelig med kles-customization muligheter i spillet også, det er bare synd at det er en stoooor grind i Karrieremodus..

Introduksjonene du kan bruke mellom kampene dine er bra, men jeg føler det kunne vært mer, ikke noe pep talks fra coachen din mellom pausene, det hadde vært kult, kanskje få lov og “Taunte” motstander litt mer før kamp også. Hadde vært litt morro.

Det er kjempemasse musikk i «UFC 4» og som en musikk elsker, så er soundtracks ekstremt viktig for meg i spill, her skuffer dem ikke med godt over 100 sanger ifra alle slags forskjellige artister.

Grafikken i «UFC 4» er grei, bra farger, bra karakter modeller, kunne vært litt mer realistiske med tanke på at det er ganske mange “kjente” ansikt der som ikke er så alt for bra designet,  animasjonene i cutscenes der du vinner eller taper, eller i story-mode er stive, ser ikke livlig ut og ser generelt bare dårlig animert ut. Animering av Slag, Spark, Grabs osv er ganske pene, føles litt tungt ut på responstiden, men eller så er det ingen problemer.

6/10
  • Grafikk 6
    6/10
    7/10
    7/10
  • Musikk/Lydspor 7
    7/10
  • Gjenspillingsverdi 6
    6/10

«UFC 4» er et rart spill for meg, da jeg aldri har prøvd spillserien før, noensinne. Men det er på ingen måte et dårlig spill, tvert imot. Det er et bra spill, men jeg føler noe mangler, jeg kan se den store grinden i Karrieremodus, det blir fort kjedelig, men bra gameplay og masse customization gjør opp for dette her, så hadde jeg vært et stort fan av spillserien hadde jeg kanskje klart meg med bare 1 eller 2 runs i historien, og tatt resten online. Jeg skulle blant annet ønske det var mulighet for interviewer både før og etter kampene, og kanskje gitt Coach Davis LITT mer screentime for og fullføre innlevelsen. Men er du ett fan av «UFC» spillserien, vil du garantert like «UFC 4». Når det gjelder Gjenspillingsverdi vil jeg si at den er middelmålig, men de gjør opp for det med Multiplayer modusene som inkluderer i spillet.

6.5/10
6.5/10

• Den Dynamiske Punch Inputten