8.9 C
fredag, mai 17, 2024

VelocityOne Flightstick – Anmeldelse

Turtle Beach VelocityOne Flightstick, en kompakt og funksjonsrik kontroller for flysimulering. Vi vil dykke inn i de viktigste egenskapene og vår erfaring med denne flightsticken, fra oppdateringer med Turtle Beach FlightStick Companion Application til ergonomisk design og ytelsesaspekter. Les videre for å få et nærmere innblikk i denne spennende flykontrolleren.

Navn: VelocityOne Flightstick
Produsent:
Turtle Beach
Pris:
1495,- (Elkjøp)
Fått via: Vi har fått en utgave av dette produktet fra PR selskap for å kunne skrive en anmeldelse.

Når du åpner boksen til Turtle Beach VelocityOne Flightstick, blir du møtt av en velorganisert innpakning. Flightsticken selv er plassert i en formtilpasset innleggsholder for å forhindre skade under transport. I tillegg til selve flightsticken, finner du nødvendig tilbehør, inkludert en USB-C til USB-A-kabel for tilkobling til datamaskinen eller spillkonsoller, samt M5-skruer for festing av flightsticken til en overflate. Dette gir ekstra stabilitet under bruk. En brukerveiledning er også inkludert, og den gir klare instruksjoner for oppsett og bruk. Det eneste som kunne forbedres her, er en mer detaljert oversikt over innholdet og bruksanvisningen på flere språk for å imøtekomme et bredere publikum.

Flightsticken i seg selv har et tiltalende og profesjonelt utseende. Den er ergonomisk utformet for komfortabel bruk og passer godt i hendene. Den har en symmetrisk knappeoppsett, som gjør at den kan brukes like enkelt med både venstre og høyre hånd. Den innebygde trimhjulet og gassen gir tilgang til viktige kontroller på en praktisk måte. Joysticken gir en følelse av kvalitet og presisjon. Den har også et innebygd OLED-display som viser informasjon om konfigurasjon og profiler. Den eneste mindre ulempen er den korte gassespaken, som kan gjøre det litt utfordrende å foreta nøyaktige justeringer.

En av de merkeligste egenskapene ved Turtle Beach VelocityOne Flightstick er inkluderingen av en liten berøringsplate. Dessverre kommer denne funksjonen til kort. Berøringsplaten er så liten at den blir nesten ubrukelig. Den er plassert mellom knappene på kontrolleren og seksjonen over trimhjulet, med den hensikt å kontrollere markøren. Imidlertid er berøringsplaten så upraktisk at den sjelden brukes. I tillegg er de nærliggende B16- og B17-knappene altfor følsomme, og det er enkelt å aktivere autopiloten (B16) eller endre visningen (B17) ved et uhell når du prøver å bruke berøringsplaten. Denne funksjonen kunne definitivt ha blitt implementert bedre for å gjøre det nyttig i stedet for frustrerende.

Turtle Beach VelocityOne Flightstick er bemerkelsesverdig lett, noe som har både fordeler og ulemper. På den positive siden bidrar den lave vekten til at du enkelt kan håndtere kontrolleren, men det kan også føre til at den sklir rundt på bordet under hektiske flymanøvrer. Dette kan være spesielt utfordrende for de som foretrekker ekstra stabilitet. Imidlertid er det mulig å feste flightsticken sikkert til en overflate ved hjelp av de inkluderte M5-skruene, noe som gir den nødvendige stabiliteten. Selv om denne løsningen fungerer, kunne det vært mer elegant om bunnplaten hadde innebygde sugekopper for å holde den på plass uten behov for skruer.

Sammenfattende er den meningsløse berøringsplaten en skuffende funksjon som ikke lever opp til forventningene. Når det gjelder stabilitet og vekt, er flightsticken lett og gir en viss bevegelsesfleksibilitet, men mangelen på sugekopper kan føre til uønsket bevegelse under intense flymanøvrer, selv om dette kan løses ved å feste den til en overflate.

Turtle Beach VelocityOne Flightstick imponerer med sitt allround design. Knappelayouten er symmetrisk, noe som gjør det til et utmerket valg for både venstre- og høyrehendte brukere. Det er også en justerbar hælstøtte som kan festes på begge sider, slik at du kan tilpasse den til din prefererte håndposisjon. Dette gir ekstra fleksibilitet og komfort for brukeren. I tillegg er det mulig å bruke to stikker samtidig i romsimuleringer, og dette legger til allsidigheten, og gjør den til en god allround kontroller som kan tilpasses forskjellige spill- og simuleringsscenarioer.

Turtle Beach VelocityOne Flightstick krever bruk av Turtle Beach FlightStick Companion Applikasjon for fastvareoppdateringer. Dette programmet gir deg muligheten til å holde flightsticken oppdatert med den nyeste fastvaren. Mens oppdateringsprosessen er relativt enkel, er det verdt å merke seg at dette er den eneste tilgjengelige metoden for fastvareoppdateringer, noe som kan være en ulempe for de som foretrekker alternativer. Det er også en nødvendighet å endre inngangsmodusen til “Xbox” i applikasjonen, selv når du bruker flightsticken på en PC, før oppdateringen kan utføres. Dette kan virke litt unødvendig komplisert.

Turtle Beach VelocityOne Flightstick kommer med flere ekstrafunksjoner som kan være nyttige for ulike brukere. En to-porters USB-C hub gir mulighet til tilkobling av andre enheter som rudderpedaler direkte til flightsticken. Den har også et integrert lydkort som kan være nyttig for de som ønsker en bedre lydopplevelse. Den medfølgende lange USB-C til USB-A-kabelen gir deg god fleksibilitet når det gjelder kabellengde. Den lille OLED-skjermen på flightsticken gir deg informasjon om konfigurasjon og profiler, samt muligheten til å justere følsomheten og dødzonene. Selv om dette er en hyggelig ekstra funksjon, er det også noe som ofte kan konfigureres direkte i simuleringsprogramvaren. Samlet sett gir disse ekstrafunksjonene en ekstra verdi til flightsticken, selv om noen av dem kan være overflødige avhengig av brukerens behov.

Turtle Beach VelocityOne Flightstick gir en imponerende grad av allsidighet og fleksibilitet, samtidig som det tilbyr en rekke nyttige funksjoner som kan være til nytte for ulike brukere. Mange av disse funksjonene gir ekstra verdi til produktet, selv om noen av dem kan kreve ytterligere konfigurasjon og tilpasning for å dra full nytte av dem.

Turtle Beach VelocityOne Flightstick har imponerende kompatibilitet og har gjennomgått grundig testing. Den har blitt testet på Xbox Series X med Microsoft Flight Simulator, samt på PC med titler som Ace Combat 7 og X-Plane 12. Dette viser en bred kompatibilitet over flere plattformer, og resultatene fra testingen demonstrerer en jevn og pålitelig spillopplevelse. Denne allsidigheten gir brukerne muligheten til å nyte en rekke flysimulatorer på sine foretrukne systemer.

Mens Turtle Beach VelocityOne Flightstick gir god presisjon og kontroll, kan den stramme fjæringen i joysticken og den lette vekten av hele kontrolleren skape utfordringer. Fjæringen i joysticken kan være så stram at noen brukere finner det krevende å opprettholde stabil styring uten å løfte hele kontrolleren. Dette kan føre til at kontrolleren blir ufrivillig flyttet under bruk, spesielt under intense flymanøvrer. For de som foretrekker en løsere fjæring, kan dette være et irritasjonsmoment.

Den lette vekten kan også føre til at kontrolleren glir på bordet, spesielt når den brukes med kraft. Dette kan være en ulempe for de som foretrekker mer stabilitet. Selv om det er mulig å feste kontrolleren til en overflate ved hjelp av M5-skruene som følger med, hadde en innebygd sugekoppfunksjon vært en mer elegant løsning.

Samlet sett viser kompatibiliteten og testene at Turtle Beach VelocityOne Flightstick gir en jevn spillopplevelse på tvers av plattformer. Imidlertid bør potensielle kjøpere være oppmerksomme på de nevnte utfordringene knyttet til stram fjæring og letthet, spesielt hvis de foretrekker en mer stabil og mindre anstrengende flykontroll.

Turtle Beach VelocityOne Flightstick gir en imponerende allsidig flykontrolleropplevelse, men med noen utfordringer. Det imponerer med bred kompatibilitet og grundig testing på ulike plattformer. Det allsidige designet gir brukere fleksibilitet i valg av håndposisjon. Ekstrafunksjonene, som en USB-hub og integrert lydkort, gir ekstra verdi.

Likevel, den stramme fjæringen og den lette vekten kan føre til problemer med kontroll og stabilitet. Den meningsløse berøringsplaten er en skuffelse. Mens VelocityOne Flightstick har mange kvaliteter, kan det være en god idé å vurdere dine preferanser og behov før kjøp. Totalt sett gir det en solid ytelse, men det er rom for forbedringer i visse aspekter av designet.

Product Name: VelocityOne Flightstick

Price: 1495

Currency: NOK

Turtle Beach VelocityOne Flightstick er en allsidig flykontroller med bred kompatibilitet og grundig testing. Den gir fleksibilitet for venstre- og høyrehendte brukere og inkluderer ekstrafunksjoner som en USB-hub og integrert lydkort. Imidlertid kan den stramme fjæringen og lette vekten være utfordrende, og den meningsløse berøringsplaten mangler brukervennlighet. Samlet sett gir VelocityOne en solid ytelse, men det er rom for forbedringer i enkelte designaspekter.

• Allsidig design
  • Lett og enkel montering
  • Symmetrisk knappeoppsett