1.1 C
fredag, april 19, 2024

Call of Duty: Black Ops Cold War – Anmeldelse

Nytt år og nytt Call of Duty spill, i år så er det Treyarch sin tur til å lansere årets Call of Duty spill. Og spørsmålet jeg og garantert mange flere spør seg selv, klarer det å oppnå samme kvalitet som fjorårets Call of Duty gjorde?

Navn: Call of Duty: Black Ops Cold War
Treyarch, Raven Software, Beenox
Activision
13.11.2020
Tilgjengelig på: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC
Omtalt på: PlayStation 4 Pro, PlayStation 5 og PC

Årets Call of Duty tar oss med tilbake til 80-tallet for å leke litt med hemmelighetene bak den kalde krigen som foregikk mellom Amerika og Sovjet. Uten å gå så mye i detaljer på historien, så skal det nevnes at det er ikke akkurat noe nytt og ekstraordinært som blir servert for øyeblikket. Det er kanskje kjedelig å oppleve typiske machomenn i standard Hollywood sekvenser, masse roping, skyting, eksplosjoner og helt utenom realiteten action, men godt er det også. Ja det er kanskje hjernedødt, men vi trenger faktisk litt sånne spill innimellom også. Det har alltids finnes spill som kan kan føles ut som “fyll” for tidsfordriv, spill som bare har ren og skjær action underholdning uten noen form mening eller realitet, kun for underholdningsverdien.

I mange år så har jeg personlig syntes at Call of Duty har til tider prøvd å være gudfaren i sjangeren, og i fjor med Modern Warfare så vil jeg si at de klarte det veldig godt, men i år, så må jeg dessverre si at kampanje modusen til Black Ops Cold War føles nettopp ut som dette fyllet jeg nevnte. Det har sine øyeblikk i kampanjen, men det er ikke nok for å komme ut av denne onde sirkelen av “fyll”. For å oppsummere selve kampanjen, så var det nok noen av side oppdragene og musikken som fenget meg mest, det var noen oppdrag når våpen ikke skulle brukes som fikk adrenalinet mitt til å pumpe litt, men det var det.

Kampanjen har som regel ikke vært Call of Duty sin sterke side i de siste årene, og der kampanjen muligens feiler litt, så popper det opp en flerspillerdel som de fleste pleier å bare hoppe rett til og forbli der til neste Call of Duty spill dukker opp. Flerspillerdelen til Modern Warfare (ikke Warzone), vil jeg si var en kjempesuksess og jeg vil si at den holder seg sterk enda til tross for at et nytt Call of Duty har kommet ut. Black Ops Cold War prøver å få inn noen nye moduser som VIP Escort, Dirty Bomb og noen flere, men interessen for de modusene faller fort og vil trolig ikke klare å holde på spiller basene. Utenom de så har vi alltids de kjente og kjære modusene som alle Call of Duty spill har, som TDM, Hardpoint og Search & Destroy.

Per nå så er det ikke mange forskjellige baner å spille på, men det er planlagt å få inn flere baner og moduser etterhvert. Selv om det kanskje ikke er så mye nytt i flerspillerdelen, så vil nok de fleste Call of Duty spillere kose seg uansett, det er som jeg nevnte i starten av anmeldelsen vedrørende “fyll”. Flerspillerdelen passer veldig godt i den kategorien, gameplayer er kjent og trygt. Det er ikke lagt til noe nytt, det er rett og slett “boots on the ground” Call of Duty. Det eneste jeg reagerer sterkt på er selve gunplayet, etter å ha spilt Modern Warfare i en god stund, så er gunplayet vesentlig mye dårligere i årets utgave, det samme gjelder grafikken. Grafikken kan muligens imponere en smule i animasjons sekvensene i kampanjen, men i flerspillerdelen så virker det som jeg spiller noe helt annet enn det jeg gjorde under kampanjen. Flerspillerdelen føles heller ikke sammenslått med tematikken “kalde krigen” som de burde ha gjort, i stedenfor så får vi generiske kamper på “helt ok” bane design.

Zombies er tilbake, det utforskes litt mer i fra det originale kartet ‘Nacht der Untoten’ som vi fikk under World at War, som jeg synes var litt artig. Men, igjen, så serveres det ikke så mye nytt her heller.

• Kampanjemodus 6
    6/10
  • Flerspillermodus 6
    6/10
  • Zombie modus 6
    6/10
    8/10
  • Kontrollere 10
    10/10
  • Musikk/Lydspor 9
    9/10
  • Gjenspillings verdi 8
    8/10

Vi får servert et helt ok Call of Duty av Treyarch i år. Det innføres ikke noe nytt, men noe som føles mer trygt og kjent ut. Dessverre så føles årets Call of Duty spill ut som et lite steg tilbake, kampanjen er helt ok, flerspillermodusen er underholdene nok, og kommer helt sikkert til å spille den et gar ganger ila året, det samme gjelder Zombie modusen.

7.57/10
7.57/10

• Vi får servert den underholdningen vi forventer