1.2 C
fredag, april 19, 2024

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Anmeldelse

Det er alltid like spennende å anmelde eldre spill som har blitt plukket opp fra bananesken med gamle og glemte spill, og deretter blitt gjort tilgjengelig for nyere plattformer. Det store spørsmålet gjenstår å se, har det blitt gjort noe ekstra med innholdet i spillet, er det noe som har blitt oppgradert og til hvilken grad? Snakker vi kun en HD oppgradering, eller snakker vi full remake eller remaster her? Det er et av spørsmålene jeg skal prøve å svare på her nå.

Navn: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
Kaiko
THQ Nordic
08.09.2020
Tilgjengelig på: PlayStation 4, PC og Xbox One
Omtalt på: PlayStation 4

Det er åtte år siden Kingdoms of Amalur originalt kom ut til PlayStation 3, Xbox 360 og PC. På den tiden så var kanskje ikke grafikken det mest imponerende jeg hadde jeg satt, men selve gameplayet var veldig underholdene og kampsystemet føltes nytt og unikt. Historien i seg selv var kanskje ikke det mest interessante, men det var ihvertfall nok til å holde meg interessert.

Spørsmålet nå gjenstår, hvor mye av dette holder fortsatt mål i forhold til dagens standard og andre spill som har fått sin oppussing for å bli relansert. Utføre kombinasjoner med ulike våpen, slippe løs kraftige magiske angrep, og trekke av perfekte parries – dette er det Kingdoms of Amalur handler om. Vi er nesten et tiår nedover linjen, men dette kampsystemet er fortsatt en av de beste som sjangeren har å tilby. Det er tungt, punchy, og virkelig givende når du har mestret det grunnleggende. Men dessverre så stopper moroa der, “Forbedret grafisk inkludert ‘native’ 4K-støtte” er ett av punktene utviklerne lover oss med denne oppgraderte versjonen av Amalur. Og ja, til en viss grad så synes det i form av at fargene og teksturer får sin synlighet og klarhet i høy oppløsning. Men valget med å ikke oppgradere eller re-designe selve karakter modellene eller andre 3D objekter kan ha vært en dumt valg, for designet i seg selv må jeg dessverre si har blitt en del utdatert.

Jeg kommer ikke til å prate om historien i dette spillet i denne anmeldelsen, da jeg nå velger å anmelde det som har blitt oppgradert. Spillet i seg selv for meg personlig var underholdene når det først kom ut og når jeg igjen har fått spille det en gang til på min PlayStation 4 så var det et godt gjensyn. “Utvid opplevelsen din i Amalur med all DLC fra den originale utgivelsen, fra Teeth of Naros til Legend of Dead Kel og mer!” er den andre tingen de har lovet skulle dukke opp, og ja alt av det originale innholdet pluss ekspansjons pakkene som kom etter er tilgjengelig fra start.

Som en remaster eller oppgradert versjon kan man også kalle det, så er det ikke så veldig mye nytt Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning tilbyr. Utenom det åpenbare at spillet er tilgjengelig i høy oppløsning, muligheten til å velge avstanden med kamera og høyere vanskelighetsgrad, så er det ikke noe mer merkverdig enn det. Spillet har fortsatt sin gamle sjarm, og kan fint være et godt gjensyn for spillere som allerede har spilt spillet tidligere. Men for nykommere, så kan dette fort gli forbi radaren ettersom at stemmeskuespillet er døll, karakter modellene er ekstremt utdatert og historien i seg selv er kanskje ikke så hundre prosent interessant.

• Grafikk 5
    5/10
  • Gameplay 6
    6/10
  • Kontrollere 8
    8/10
  • Musikk/Lydspor 6
    6/10
  • Gjenspillingsverdi 4
    4/10

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning er kanskje ikke den beste remasteren jeg har sett, men spillet holder fortsatt på sin sjarm og kan være et godt gjensyn for spillere som allerede har spilt spillet tidligere. Hvis du er en nykommer og klarer å se bort ifra den dårlige grafikken og klisje replikkene, så skal du nok ikke se bort ifra at du muligens kan bli underholdt av kampsystemet som spillet har å tilby.

5.8/10
5.8/10

• Nostalgisk for spillere som har spilt spillet tidligere