7.3 C
torsdag, april 25, 2024

Nintendo Switch Sports – Anmeldelse

Helt siden jeg første gang fikk prøve ut spill med hjelp av bevegelse kontrollere som PlayStation Move og Nintendo Wii, så har det alltid vært spennende å se hvordan spillene faktisk fungerer i “hverdagen”. Og hva mener jeg med hverdagen? Jo, det er fordi disse spillselskapene er så fordømt flinke på markedsavdelingen at de kan få nesten hvilket som helst spill og konsept til å se drit kult ut, og hvis du har vært heldig og fått prøve ut spillet før lansering kanskje på en spillmesse eller andre typ arrangementer der selskapene promoterer spillene sine så fungerer de så himla perfekt. Men når du først får spillet hjem og skal spille, så har det ikke alltid vært en dans på roser med disse kontrollene.

Navn: Nintendo Switch Sports
Nintendo
Nintendo
29.04.2022
Tilgjengelig på: Nintendo Switch
Fått via: Vi har fått en utgave av dette spillet fra utgiver eller PR selskap for å kunne skrive en anmeldelse.

Wii Sports ble en kjempesuksess når det ble lansert på Nintendo Wii i 2006, og for mange så ble jo det også en kjempe dyr affære da mange Wii kontrollere hadde en tendens til å fly rett inn i TV’ene til folk, fordi folk flest pleier å ha en tendens til å drite i de små sikkerhets tegnene som tydelig, men ikke tydelig nok var tilstede om at snoren på kontrolleren måtte sikres godt rundt håndleddet før bruk. Kanskje lurt når man blir litt overivrig med å kaste denne digitale bowling ballen mot kjeglene, eller som det faktisk skjedde i virkeligheten – kaste armen sin mot TVn i full kraft med en følelse i hånden at det er noe fysisk du holder i, men dessverre ikke er en bowling ball, men en usikret Wii kontroller.

Til tross for en skikkelig trist era for TV’ene som daglig ble misbrukt av Wii kontrollere, og garantert en haug av sinna gamere, så ble spillet en kjempesuksess da det ikke bare traff gamere generelt godt, men det var et spill alle i familien og venner kunne spille sammen og ha det gøy, og ikke minst, det var en fysisk måte å spille på som faktisk fungerte meget godt. Så jeg skjønner veldig godt hvorfor PlayStation og Xbox ville kaste seg ut i samme marked fire år senere med PlayStation Move og Xbox Kinect med hver sine spill som støttet bevegelse kontrollere. Men dette var fra 2006 til 2010, vi er nå i 2022, PlayStation har gått mer i VR retningen og tatt med seg PlayStation Move der og hatt mest fokus på det, mens Xbox sin Kinect, vell…?

Nintendo derimot fortsetter litt på sine samme gamle trakter, så det var vel bare spørsmål om tid før vi endelig fikk en ny versjon av 2006s Wii Sports, og endelig nå er den her igjen i ny og litt mer moderne utgave, nemlig Nintendo Switch Sports.

I Wii Sports så hadde vi fem forskjellige idretter å kaste oss ut på, der så fikk prøve å være den neste Tiger Woods i golf, prøve oss litt ut som Mike Tyson i boksing, få en liten smakebit av de korte tennis skjørtene til tennisspillerne i tennis, kanskje endelig klare å få til noe i brentball eller slåball (avhengig av hvor i Norge du holder til hva de du kaller det, kanskje kalte du det noe annet) som var en aktivitet veldig likt baseball, og til slutt selvfølgelig prøve å lure systemet til å gi deg strikes i bowling hver runder. Så kort oppsummert så inneholdt Wii Sports; Bowling, Boksing, Tennis, Golf og Baseball. I 2009 så lanserte Nintendo Wii Sports Resort på Nintendo Wii med litt ekstra tilbehør, men mest noterbart var at det spillet inneholdte hele 12 forskjellige aktiviteter, Swordplay, Wakeboarding, Frisbee, Disc Golf, Archery, Basketball, Bordtennis, Golf, Bowling, Power Cruising, Kano, Sykling og Air Sports (som inneholdt blant annet hoppe i fallskjerm) Så det at Switch Sports kun inneholder seks forskjellige aktiviteter (det har blitt annonsert at golf skal komme på et senere tidspunkt) nå er i min bok helt greit, for da føler man ikke at det er for mye å velge i mellom og kanskje utviklerne har hatt litt bedre tid til å finpusse de enn å kaste inn en haug av halvdårlige som ikke fikk sin kjærlighet som det eventuelt da desperat hadde trengt.

Switch Sports inneholder aktivitetene Volleyball, Badminton, Bowling, Fotball, Chambara og Tennis for nå og Nintendo har sagt at Golf skal komme på et senere tidspunkt som nedlastbart innhold. Så enkelt det er å oppdatere og legge til funksjoner og moduler i dagens spill, så skal man ikke se bort ifra at Nintendo har i planene om å legge til en haug av flere aktiviteter i fremtiden, men for nå så fokuserer jeg opplevelsene på de aktivitetene som er tilgjengelig.

Men før jeg gjør det, så vil jeg prate litt om det som foregår rundt aktivitetene, nemlig din egen avatar. Som vanlig så lager du din egen avatar som du skal bruke underveis i spillet, og med det så medfører det også tilpasningsmuligheter som forskjellige klær og utstyr du vil bruke. Det er ikke noe feil i det, da det skaper en god tilnærming for personlighet og merverdi og gjenspillingsverdi for å kunne oppnå flere gjenstander til din avatar og se drit kul ut mens du kaster en glinsende bowling ball eller har skikkelig tydelig sennepsgule fotballsko. Ulempen i Switch Sports derimot er måten du kan oppnå flere gjenstander på, for de kan nemlig kun tjenes via spille over nett mot andre spillere. For hver 100 poeng, så får du muligheten til å velge en gjenstand, men igjen, du får ikke velge en spesifikk gjenstand. Det dukker opp forskjellige brett som er tilgjengelig i en viss antall dager med hver sine gjenstander, klær, hårfrisyrer, titler med mer, og når du har valgt et brett så starter “spinneren” og velger en tilfeldig gjenstand til deg. Heldigvis så kan du ikke få den samme gjenstanden to ganger. Så okay, jeg er nødt til å spille over nett for å låse opp flere gjenstander til min avatar. MEN, det er faktisk bare KUN OVER NETT du kan tjene disse poengene, spiller du lokalt med familie og venner så opptjener du ingenting enn kanskje skilsmisse. Så akkurat det er litt negativt, at du er nødt til å spille over nett, som igjen ikke er gratis for å kunne få full utbytte av progresjonssystemet til spillet.

Nedenfor så forklarer jeg kort om mine personlige opplevelser og favoritter med de forskjellige aktivitetene som er tilgjengelig. Hva som kommer til treffe deg eller andre best i underholdningsverdi kommer til å være forskjellige uansett hvordan man vrir og vender på det. Men det som er likt i alle aktivitetene er at kvaliteten og treffsikkerheten i Switch kontrollene føles “on-point” og til dags dato så har jeg enda ikke hørt en eneste unnskyldning ved tap på grunn av dårlig kontroller, som fort kan bli et tema. Eller var ett scenario, men det var fordi kontrolleren snart gikk tom for strøm. Grafikken generelt er typisk Nintendo med klare og fine farger, og musikken i seg selv er kanskje ikke så mye å skryte av, men den er gjenkjennbar og tolerant.

Volleyball

En av aktivitetene som jeg syntes var litt artig, spesielt hvis du spilte sammen med noen lokalt. Bevegelsene man må gjøre passer fint med de faktiske bevegelsene man gjør hvis man hadde spilt volleyball i virkeligheten, noe som da igjen ga mye giv og engasjement på oss som spillere. Man spiller som regel to mot to på en “innebane”, og utenom det så er det ikke så veldig mye mer innstillinger å justere på for å variere modusen.

Badminton

Badminton er desidert en av favorittene, men ble ekstremt lei av at avataren kaster seg på bakken hele tiden, og bruker evigheter på å komme seg opp igjen. Her spilles det kun en mot en, i motsetning av tennis som spilles to mot to.

Bowling

En av mine favoritter, og sammen med fotball, de aktivitetene som har “mest” variasjon av moduser i Switch Sports til nå. Her spilles det enten på en normal bowlingbane eller en modus der banene forandrer seg hele tiden og gir deg forskjellige hindere å overkomme når du skal kaste ballen. Som med Chambara, så føles også kontrollerne veldig 1:1 treffsikker, noe som jeg setter ekstremt stor pris på.

Fotball

Også en av mine favoritter, minner ekstremt mye på Rocket League, så garantert fått en del inspirasjon derfra. Og har du ekstra utstyret som medfølger den fysiske utgaven, “Leg strap”, så kan du også få prøve ut modusen straffeskyting, men det er ikke store tapet hvis du ikke har det.

Chambara

Litt sånn gladiator aktig kamp, du og motstanderen din har vært deres sverd og skal prøve å slå hverandre ut av ringen. Du må prøve å matche motstanderes retning på sverdet før du slår, hvis ikke så blir du “satt ut av spill” med masse fine stjerner over hodet som forvirrer deg.

Tennis

Veldig likt Badminton egentlig, men badminton i min bok var å foretrekke.

7/10
    7/10
    9/10
  • Musikk/Lydspor 7
    7/10
    8/10

Nintendo Switch Sports er ufattelig gøy å spille med venner lokalt, spesielt hvis man gjør litt ekstra ut av det i tillegg. Det har sine feil og rariteter i progresjonssystemet, men det leverer en typisk Nintendo underholdningsverdi som fungerer meget godt.

7.6/10
7.6/10

• Treffsikkerheten og kvaliteten i bevegelse kontrollene er gode
  • God underholdningsverdi

• Kan kun tjene gjenstander til din avatar ved å spille over nett
  • Ønsker litt mer variasjon i spillmodus innstillinger

Helt siden jeg første gang fikk prøve ut spill med hjelp av bevegelse kontrollere som PlayStation Move og Nintendo Wii, så har det alltid vært spennende å se hvordan spillene faktisk fungerer i “hverdagen”. Og hva mener jeg med hverdagen? Jo, det er fordi...Nintendo Switch Sports - Anmeldelse
0