The Addams Family: Mansion Mayhem – Anmeldelse

Navn: The Addams Family: Mansion Mayhem
PHL Collective
Outright Games
24.09.2021
Tilgjengelig på: PlayStation 4, PC, Stadia, Nintendo Switch, Xbox One
Omtalt på: PlayStation 5 (Bakoverkompatibel)

Rull opp ermene barn, det er på tide med nok et franchise spill fra Outright Games, det første av mange vi får se denne høytiden. Det er The Addams Family: Mansion Mayhem, et samarbeidende plattformspill som er designet for å tjene penger på de siste animerte filmene i Addams Family. Og … det er greit. Selv om Addams familiebåndene i beste fall er veldig løse.

Spillbar i enkeltspiller eller med opptil fire spillere på samme skjerm, deltakerne velger et medlem av Addams -familien å kontrollere. Det spiller ingen rolle hvem du velger; hver spiller og kontrollerer det samme, og har tilgang til det samme våpenet, som du henter i begynnelsen av et nivå. Så valget er helt ned til estetikk – men karakterene er ganske små når du spiller, noe som betyr at det gjør liten forskjell. Midt-nivå, du aner ikke at dette er et Addams Family-spill.

Delt inn i fire verdener, nivåene i The Addams Family: Mansion Mayhem har deg til å utforske forskjellige områder av det titulære herskapshuset. Det er Dining Room World, Graveyard World, Music World og Laboratory World, og selv om de alle har forskjellig estetikk, endres ikke spillet mye. Hopp opp på plattformer, unngå farer, drep fiender, samle dubloner. Nivåene er overraskende lange – kanskje litt for lange – og verdener blir repeterende, siden nivåene i dem gjør lite for å skille seg ut. Du blir dødsyk av å hoppe gjennom suppe i spisestueverdenen.

For å bryte opp spillet noe, er imidlertid minispill som du spiller etter hver hovednivå. Disse er designet for å spilles med andre, men selv om du spiller solo, må du delta. Hvert minispill har sin egen utfordring, som vanligvis utgjør å samle flest tokens. Kanskje må du unngå å falle av plattformer, eller lede en flåte nedover en elv som er rask, eller ta et slag med en bombe. Du kan hoppe inn i et av de 11 minispillene direkte fra hovedmenyen, noe som er et kjærkomment tillegg, spesielt for de som ønsker en rask og enkel lokal flerspillerglede.

Hovedtyngden av The Addams Family: Mansion Mayhem, kalt Story Mode, er i det minste anstendig å spille. Det er en løs historie her; noen ønsker å kjøpe Addams fra huset sitt, og for å stoppe dem fra å gjøre det, må du avdekke herskapshusets hemmeligheter. Men uten stemmeskuespill og ingen reell innsats for å vekke karakterene til liv, er det lite å bli investert i. Det spiller ingen rolle når du først er på nivåene – du fokuserer ganske enkelt på oppgaven, som er å gjøre veien over hindringer til sluttpunktet. Det er hyggelig nok å kontrollere, med tegn som beveger seg og hopper på en responsiv måte, som er alt du kan be om.

Sammen med å bare nå slutten av nivået, er det tre ‘Family Crests’ å hente, alt for å utføre flere oppgaver på et nivå. Du må engasjere deg med minst noen av dem, ettersom ytterligere nivåer ligger bak kravene til Family Crest. (Heldigvis er kravene aldri i nærheten av 100%.) Crests kan være skjult utenfor allfarvei, noe som krever litt søk. Andre gir deg i oppgave å løse et lett puslespill, for eksempel å banke objekter på en vekt. Den tredje kammen på hvert nivå er alltid for å samle et sett antall dobloner på hvert nivå, som er sjenerøst spredt.

Å samle Family Crests er utvilsomt høydepunktet på hvert nivå, og når du har fått dem alle, føles det litt langvarig og slitsomt å fullføre nivået. Kortere nivåer ville hjulpet her, tror jeg; gjentakelse setter inn ganske raskt, og det blir ganske kjedelig å unngå de samme hindringene igjen og igjen. Det er i det minste tilgjengelig for yngre spillere ved at det ikke er noen reell dødsstraff; Når dine tre ‘hjerter’ blir oppbrukt, får du ganske enkelt tilbakestilt noen få sekunder tilbake fra der du døde.

• Historie 4
    4/10
  • Grafikk 6
    6/10
  • Gameplay 5
    5/10
  • Kontrollere 8
    8/10
  • Musikk/Lydspor 6
    6/10
  • Gjenspillingsverdi 5
    5/10

The Addams Family: Mansion Mayhem er et veldig gjennomsnittlig plattformspill. Den spiller trygt og prøver ikke å gjøre noe interessant – eller faktisk noe som helst – med lisensen. Som sådan er det vanskelig å anbefale til Addams Family -fans, ettersom det er veldig lite her som fremkaller noen form for skummel, kokende kaos. Det er mange bedre plattformspill der ute, men det er brukbart for yngre spillere – og minispillene gir i det minste litt mer moro.

5.67/10
5.67/10

• – Minispillene er lett tilgjengelig for raskt spill