2 C
torsdag, april 25, 2024

The Last Kids on Earth and the Staff of Doom – Anmeldelse

Jeg er alltid glad når et lisensiert spill ender med å bli bedre enn bare “middelmådig” eller “bare anbefalt for fans”. Dette var delvis tilfelle med DC Super Hero Girls, og heldigvis er det også tilfelle med The Last Kids on Earth og Staff of Doom om ikke bedre.

Navn: The Last Kids on Earth and the Staff of Doom
Outright Games
Outright Games
04.06.2021
Tilgjengelig på: Google Stadia, Xbox One, PC, Nintendo Switch

Nok et lisensiert spill har blitt gitt ut av Outright Games, som også skal lansere Spirit: Lucky’s Big Adventure om ikke så lenge. Så mye som jeg allerede er klar over at jeg ikke skulle forvente mye for en tittel på dette “kaliberet”, er jeg alltid glad for å takle denne typen spill. Lisensierte spill er nesten aldri like gode som din gjennomsnittlige AAA, men de kan fort være akilleshælen min. De minner meg om en enklere tid i spill og har en merkelig slags sjarm som ikke kan matches med noen annen type spill.

The Last Kids on Earth and the Staff of Doom er basert på en Netflix tegneserie-serie, som også er basert på en serie barnebøker om … en zombie-apokalypse. Før du tenker at dette er en slags dramatisk tegneserie, en Walking Dead eller The Last of Us for barn, må du være oppmerksom på at The Last Kids on Earth får verdens ende til å høres morsomt ut.

Disse barna henger alle sammen i et trehus hvor de spiller videospill hele dagen, og deretter tar de seg en matbit i en nærliggende pizzeria som drives av en av de “gode” monstrene. Innimellom hopper de imidlertid på sin suppe-up SUV kalt Big Mama og slår opp massevis av zombier og andre “onde” monstre. Jeg vet ikke hvorfor Ellie var så nede i spillene sine … disse barna ser ut til å ha tiden sin i midten av Armageddon.

Dette spillet tar i utgangspunktet kjernekonseptet til showet (en lystig ta en zombie-apokalypse med vennlige, men irriterende barn som henger med monstre) og kaster den inn i en hack n ‘slash sterkt påvirket av slike som Diablo, om enn med en hundredel av dybden. Du velger i utgangspunktet en av fire forskjellige barn, hver med forskjellig statistikk og playstyles, velger et mål, og setter deretter ut for å utforske en pseudo-åpen verden der ting vanligvis koker ned til å gå til et sted, drepe hundrevis av zombier, samle en eller snakke med en NPC, og deretter dra til et annet sted for å gjenta prosessen.

Det høres ganske forutsigbart ut, og det hadde absolutt vært om det ikke var for en liten detalj: The Last Kids on Earth og Staff of Doom har sjokkerende gode kontroller. Det er grunnleggende hack n ’slash-kampsystem, med et lett angrep, et tungt angrep, en unnvikelse, et angrep fra rekkevidde og muligheten til av og til å tilkalle et monster for å utføre noen store angrep med effektområde. Ingenting utenom det vanlige, men kombinasjonen av karakterens styrke, den tilgjengelige vanskelighetskurven og utmerket framerate (60 bilder per sekund, uten problemer) resulterte i en mye mer spennende opplevelse enn forventet.

Innimellom vil spillets skurker bestemme seg for å angripe trehuset ditt, men det er da et annet element som vises her, dukker opp: tårnforsvar. Du kan tilpasse og forbedre forsvaret til trehuset ditt med tårn og rustning. Du vil da delta i små overlevelsesdeler mot horder av zombier som kommer din vei. Det høres anspent ut, men det er ganske enkelt, akkurat som et spill rettet mot barn skal være. Det blir enda enklere hvis du bestemmer deg for å spille dette spillet med en venn, siden det er støtte for opptil fire spillere lokalt.

Det er trygt å si at The Last Kids on Earth and the Staff of Dooms gameplay reddet spillet fra å være en flopp. Visuelt er spillet ikke akkurat dårlig i seg selv, og følger kunstens stil ganske nøye, men det består for det meste av enkle 3D-eiendeler som lett kunne blitt gjengitt på mye svakere konsoller. Problemet ligger i lydavdelingen, som består av et halvt dusin fryktelig komprimerte sanger som høres dårligere ut enn femte generasjons MIDI. Så er det stemmeskuespill, som ikke er ille, men som er så hyppig og blottet for sjarm, at du ikke kan la være å la zombiene spise alle i troppen din, slik at du kan glede deg over et par minutters stillhet for å dine ører og sunn fornuft.

6/10
    7/10
    7/10
    9/10
  • Musikk/Lydspor 6
    6/10
  • Gjenspillingsverdi 7
    7/10

The Last Kids on Earth an the Staff of Doom er mangelfull når det gjelder presentasjonen, men jeg forventet definitivt ikke at spillingen og kontrollene skulle være så solide. Jeg hadde heller ikke forventet at den skulle inneholde noen engasjerende kampsituasjoner og lokalt samarbeid med fire spillere. Det følger den samme trenden som de fleste mid-range lisensierte titlene der ute: hvis du (eller barna dine) er en fan av showet, gå for det. Det respekterer kildematerialet og tilbyr en betydelig mengde smell for pengene. Hvis du aldri har hørt om dette showet før, kan du fremdeles få glede av det hvis du er en fan av Diablo-kloner.

7/10
7/10

• Gameplay fundamentet holder godt