Undawn – Anmeldelse

Navn: Undawn
Tencent, Level Infinite
Proxima Beta
13.06.2023
Tilgjengelig på: iOS & Android, PC
Omtalt på: Android og PC

Undawn, utviklet av Level Infinite, er et ambisiøst overlevelsesskytespill som prøver å tilby en engasjerende og actionfylt spillopplevelse. Satt i en postapokalyptisk verden invadert av zombier, introduserer Undawn overlevelsesmekanismer, kamp og samarbeidende spill. Men etter å ha grundig utforsket denne tittelen, blir det klart at den faller til kort på flere viktige områder.

Grafikken i Undawn er ikke så mye å skryte av og kan nesten gi deg litt varig mèn, men det etterlater ikke et varig inntrykk. Den postapokalyptiske verdenen er greit detaljert, men mangler den visuelle poleringen og dybden som ville gjort den virkelig fengslende. Miljødesignet føles noe generisk, og mangelen på visuell variasjon demper opplevelsen. Lys- og væreffektene er funksjonelle, men klarer ikke å skape en virkelig atmosfærisk opplevelse.

Lyd i Undawn er akseptabel, men klarer ikke å gjøre en betydelig innvirkning. Lydeffektene, inkludert zombie-skrik og kamplyder, er gjennomsnittlige på det beste. Lydsporet mangler minneverdige spor og klarer ikke å løfte spillopplevelsen. Samlet sett er grafikken og lyden funksjonelle, men de bidrar lite til å skille seg ut eller forbedre den overordnede fordypningen.

Undawns spillmekanikk er en blandet pose, med flere feil som hindrer opplevelsen. Overlevelsesmekanikkene føles underutviklede og gir ikke en følelse av dybde. Å sanke ressurser blir repetitivt og mangler spenningen og spenningen man ville forventet i en postapokalyptisk setting. Kampen lider av klønete kontroller, noe som gjør både gunplay og nærkamp utilfredsstillende og frustrerende.

Undawns spilling hemmes ytterligere av et overveldende brukergrensesnitt (UI) som trekker ned den generelle opplevelsen. Brukergrensesnittet er overfylt med menyer, varsler og overlegg, som kan være distraherende og forstyrre spillopplevelsen. Viktig informasjon blir ofte borte i rotet, noe som gjør det vanskelig å fokusere på kjerneelementene i spillet. Den konstante strømmen av varsler og popup-vinduer kan forstyrre flyten i spillingen, forstyrre kritiske øyeblikk og forårsake frustrasjon. Det hadde vært fordelaktig for Level Infinite å strømlinjeforme og optimere brukergrensesnittet, og sikre at relevant informasjon presenteres på en klar og konsist måte, uten å overvelde spilleren med unødvendige distraksjoner.

Den overdrevne avhengigheten av brukergrensesnittet for ulike spillmekanikker og interaksjoner bidrar også til mangel på intuitivt spill. Å navigere gjennom menyer og undermenyer for å utføre enkle oppgaver kan føles kronglete og tidkrevende, noe som trekker ned den generelle gleden av spillet. Mens Undawn prøver å tilby en kompleks og oppslukende spillopplevelse, hemmer det rotete brukergrensesnittet flyten og tilgjengeligheten, og etterlater spillere som lengter etter et mer strømlinjeformet og intuitivt grensesnitt.

Det samarbeidende spillet, selv om det er et interessant konsept, mangler den nødvendige dybden og koordinasjonen for å virkelig skinne. Den begrensede synergien mellom karakterklasser og mangel på strategisk dybde begrenser den samarbeidende opplevelsen. Spillet gir ikke overbevisende grunner til at spillere skal engasjere seg i samarbeidsspill, og etterlater en underveldende følelse.

Undawns progresjonssystem og tilpasningsalternativer er dets redningsbøye. Å tjene erfaringspoeng og skaffe ressurser for å forbedre karakterens evner og utstyr er en positiv funksjon. Ferdighetstreet gir en viss variasjon, slik at man kan tilpasse spillestilen og ta strategiske beslutninger. Imidlertid alene kan dette ikke kompensere for manglene i andre områder.

Undawns kontroller er en betydelig ulempe, spesielt i PC-versjonen. Det blir tydelig at PC-versjonen bare er en port av mobilversjonen, ettersom kontrollskjemaet føles vanskelig og lite intuitivt. Å bruke musen til å simulere interaksjoner med berøringsskjerm føles klønete og upresist, noe som gjør at spillingen føles frustrerende og frakoblet. Mangelen på riktig optimalisering for PC-kontroller reduserer den generelle opplevelsen betraktelig, og etterlater spillere som lengter etter mer responsive og intuitive kontroller.

Undawns gjenspillingsverdi er middelmådig på det beste. Den svake historien, repetitive spillmekanikk og underveldende samarbeidsopplevelse bidrar til mangelen på insentiv for å gjenbesøke spillet. Selv om tilpasningsalternativene og karakterprogresjonen gir noe motivasjon, er de ikke sterke nok til å oppveie spillets andre mangler.

• Historie 3
    3/10
  • Grafikk 5
    5/10
  • Gameplay 3
    3/10
  • Kontrollere 2
    2/10
  • Musikk/Lydspor 4
    4/10
  • Gjenspillingsverdi 4
    4/10

Undawn er et ambisiøst overlevelsesskytespill som faller kort på sitt potensiale. Med en svak historie, gjennomsnittlig grafikk, klønete kontroller og utilfredsstillende spillmekanikk, mangler det en engasjerende og fengslende opplevelse. Selv om progresjonssystemet og tilpasningsalternativene gir en viss dybde, blir de overskygget av spillets andre mangler. Undawns manglende gjenspillingsverdi reduserer også appell. Dessverre klarer ikke Level Infinite’s forsøk på å revolusjonere overlevelsesskytespillsjangeren med Undawn å levere, og etterlater spillere med en lengsel etter en mer polert og fornøyelig spillopplevelse.

3.5/10
3.5/10

• Ambisiøs konsept