17.2 C
torsdag, mai 2, 2024

SkateBIRD – Anmeldelse

Skateboardspillet, som en sjanger, har blitt undersøkt for lite. Tony Hawks Pro Skater definerte det med en så fin finhet i 1999 at det knapt har vært rom for forbedring – noe som fremgår av den fortsatte appellen til det første spillet to tiår senere. Men med tanke på hvor mye det har til felles med en 3D -plattformspiller – åpne miljøer med vekt på akrobatisk leting og oppdagelse – er det sikkert en mulighet for andre å prøve noen nye ideer.

Navn: SkateBIRD
Glass Bottom Games
Limited Run Games
16.09.2021
Tilgjengelig på: Nintendo Switch, PC, Xbox One

Inn kommer SkateBIRD, spillet som svarer på spørsmålet: “Hva om Tony Hawk var en liten hauk?” Den som flittig stilte det spørsmålet, forventet sannsynligvis ikke svar i form av et videospill som ble utgitt flere års arbeid senere, men her er det.

Det er en følelse av moro i konseptet SkateBIRD, og ​​det bringer noen vendinger til en idé som ellers er veldig tett modellert av Tony Hawks serie. “Fugleskøyteløpernes” vinger lar dem doble med for eksempel en annen luft i midten og siden de er små kan de skate på små miljøer laget av møbler og skrivesaker. Det vi har her er i utgangspunktet Tony Hawks møter Micro Machines møter New Zealand Story.

En enorm mengde kjærlighet og innsats har helt klart gått til SkateBIRD. Scenariet med SkateBIRD er innrammet av en historie om ensomme kjæledyr hvis “store venn” -menneske har startet en elendig ny jobb. Miljøhistorien på første nivå tegner et bilde av en person som mister stolthet i livet, som har latt husholdningen gli på grunn av overarbeid (men likevel har beholdt en forseggjort skatepark i fuglstørrelse på soverommet sitt).

Historien som spiller ut er selvfølgelig absurd – men SkateBIRD vet hvor dumt det er og leverer det med sjarm. Fuglekarakterene selv ser fantastisk dumme ut i sine forskjellige valgbare plagg, fra bøttehatter til 3D -briller, og beveger seg med kjærlige rykninger og bobber. Det originale lydsporet og de lisensierte melodiene gir god stemning i saksbehandlingen, og av og til fremkaller serien som inspirerte spillet.

En rimelig faksimile av Pro Skater -spillingen er til stede og korrekt, med de samme grunnleggende bevegelsessettene og kontrollene. Fuglen din kan finne linjer gjennom miniatyrmiljøet og knytte kombinasjoner sammen med slipemaskiner og manualer, og bygge fart for større triks. I tillegg til å samle poeng, må du utforske nivåene og ta utfordringer med å samle elementene og finne godt skjulte eller vanskelig tilgjengelige steder mens du går.

Den dårlige nyheten er at mens ambisjonene skyter opp, lander ikke konseptet akkurat. Potensialet til vinger for å få et løft til formelen er ikke realisert, med den andre ollie som ikke klarer å introdusere kreativitet for å lure linjer. Det gir virkelig bare forvirring til de visuelle tegnene for å krysse hindringer når hopphøyden din er vanskeligere å forstå. Den fantastiske ideen om mini skateboardparker i den virkelige verden faller også flatt i praksis, med inspirasjon kort etter første nivå, og en park på taket gir uansett lite som leser mindre enn menneskelig størrelse.

Mens det grunnleggende i spillingen fungerer – du kan navigere, du kan gjøre triks – det er ikke på langt nær så morsomt som det ser ut og kan absolutt ikke stables til Tony Hawks serie, som sammenligning er uunngåelig. Funksjonen til air ollie er litt ugjennomsiktig, og det føles bare irriterende å måtte utføre den. Å komme inn mot møbler og sette seg fast i hjørner er hyppig og finurlig, med fuglen din altfor klar til å velte helt. Et element av flipperspillkaos i slike situasjoner ville vært å foretrekke: strengheten i ferdighetskravet er unødvendig for et så dumt spillkonsept.

Noen utmerkede fikserbare niggles holder også moroa tilbake. Triksnavnene og partiturene vises ikke fremtredende, noe som gjør at kombinasjonsbyggingen føles tom og lurer til utydelig, spesielt når en fugl som stikker nebbet på brettet er mindre relateable og mye vanskeligere å analysere enn en menneskelig skater. Kameraet kan være ubehagelig krampaktig, spesielt når du tilbakestiller fuglen din, som er et så repeterbart problem at det er irriterende.

Flere store problemer ligger i nivådesignet – både parkene og utfordringene som ligger i dem. Det første nivået har flere forhøyede plattformer som kan være vanskelige å klatre til og som er ekstremt enkle å falle fra, noe som ikke er en nyttig introduksjon til spillet. Et nivå som krysser flere hustak kan ha hjulpet navigasjon med noen visuelle tegn for å skille takene fra hverandre, men i stedet er de like og forvirrende.

Ingen av disse faktaene hjelper gjennomføringen av historieutfordringene. Ofte er dette tidsbestemte løp for å samle gjenstander som er vanskelig å se etter, med trege kamerakontroller og grafisk kvalitet redusert til en stygg uklarhet utover mellomdistansen. Utfordringer oppnås ofte best ved å falle sakte på rett sted – en teknisk suksess, snarere enn en kul prestasjon.

På et enda høyere nivå er den generelle strukturen i spillet arbeidskrevende. Parker må låses opp gjennom historiemodus ved å fullføre utfordringer, og bortsett fra det slitsomme arbeidet med å fullføre dem, blir de tilgjengelige utfordringene ikke lett administrert eller lokalisert. Det er mange moderne ideer om oppgavestyring som hadde vært bedre – Mario Odysseys oppfordringer, kart, lister og tips for kraftmånene; Breath of the Wilds diskrete, men atmosfæriske søkelogg – men vi får bare de mest grunnleggende sjekklistene for oppnåelser, oppgaver skjult til de riktige fuglefigurene ser ut til å slippe dem ut.

• Historie 5
    5/10
  • Grafikk 5
    5/10
  • Gameplay 6
    6/10
  • Kontrollere 8
    8/10
  • Musikk/Lydspor 4
    4/10
  • Gjenspillingsverdi 3
    3/10

SkateBIRD er et kreativt tillegg til en sjanger som mangler variasjon, og det morsomme konseptet har helt klart blitt realisert med mye kjærlighet. Til tross for potensialet er de beste delene av konseptet imidlertid underutnyttet, verken miniatyrløpere eller tillegg av vinger gir mye å glede. Selv om kjernespillet er funksjonelt, er spillfølelsen ikke flytende, og nivådesign og arbeidskrevende struktur jobber alltid mot moroa. På toppen av det er den rudimentære grafikken unødvendig tåkete. Mer av en kalkun enn en pen gutt, dessverre.

5.17/10
5.17/10

• – Indie -stemning for håndverk og kreativitet