Saturday, October 16, 2021
HjemAnmeldelseCyberpunk 2077 - Anmeldelse

Cyberpunk 2077 – Anmeldelse

Jeg har latt være å publisere min anmeldelse av Cyberpunk 2077 av en grunn. Det har vært så mye kontroversielt rundt spillet, og det har vært en del feil og mangler med spillet at jeg tenkte det kunne være en god ide å vente i en liten periode etter litt oppdateringer og når ting hadde roet seg litt ned. Men etter alt som har skjedd, og etter oppdateringer av spillet, hva er min mening om Cyberpunk 2077?

Navn: Cyberpunk 2077
CD Projekt Red
Bandai Namco
10.12.2020
Tilgjengelig på: PlayStation 4, Xbox One, Stadia, PC
Omtalt på: PlayStation 5 / Xbox Series X (PS4 og Xbox One versjonene)

Jeg er langt ifra å være den første til å påpeke det faktum at dette er et spill bygget på grunnlaget for en datert historisk sjanger, og jeg er ikke den siste som definerer det som en opplevelse født fra et Gen-X perspektiv, takket være sine røtter i Cyberpunk 2020 bord-RPG. Å dra cyberpunk inn i riket av det 21. århundre AAA-spillutviklingen er en foregående konklusjon, og som et resultat er V’s Night City tonet av et veldig spesifikt rosefarget sett med speilskygger.

Andre har gjort en passende sammenligning med Grand Theft Auto av en god grunn – CDPRs spesielle smak av cyberpunk er spekket med street bravado og småkriminalitet. I det minste for street kid-kampanjen (og til en viss grad Nomad og Corpo innledende oppdrag) er rollespillaspektet hjernejevnende greit – tygge tyggegummi, sparke, ta navn og bli kjent. Eller du vet, “die-trying”. Det kan være morsomt for det meste, hvis ikke Cyberpunk 2077 som helhet hadde blitt dømt fra den for tidlige lanseringen.

Night City har en enorm rekkevidde, og det er en absolutt glede å hoppe på en sykkel og sykle den fra den ene enden til den andre – tullete trafikk AI til side. Byen er utvilsomt langt mer en hovedperson enn enten V eller Johnny Silverhand. En av mine største gleder i spillet var en serie med sideoppdrag som involverte det følsomme Delamain-førerhuset, og prøvde å gjenforene fragmentene av en ødelagt AI-personlighet. Det var ikke bare en sjarmerende del av skrivingen, men en kjærkommen utsettelse fra den stadige trengsel i gatebarn-kampanjen jeg valgte, med en fin liten cameo fra Portals GLADoS. Night City på sitt beste betydde å skyte den ut til Badlands ved soloppgang med radioen min til Royal Blue FM, en nydelig bebop / old-school jazz i tillegg til oppstillingen av hardrock / EDM-stasjoner.

Etter å ha avsluttet spillet på PlayStation 5, har det meste av opplevelsen vært smertefullt, nesten forutsigbart generisk – dette er selvfølgelig bortsett fra den virkelige overflødighetshornet av bugs som har plaget lanseringen. Og da mener jeg ikke det kontroversielle potet grafikken PlayStation 4 og Xbox One har blitt servert. Det var mulig å tolerere feilene på PlayStation 5 og Xbox Series X, men det var fortsatt smertefullt, og det endte opptil flere ganger at jeg måtte restarte spillet med mer.

Jeg lurte på hva jeg selv gjorde i Night City. I et forsøk på å levere en så overdrevet salg, så skjøt CDPR seg selv i foten (og med CDPR mener jeg deres ledelse). De små vinduene i tiden der jeg følte en følelse av fart og frihet – ofte under sideoppdrag, kultivasjon av vennskap og utforsking av byen – ble hemmet av kjedelige kutt bilder rett ut av Kojima-lekeboken. I ettertid tilbrakte jeg sannsynligvis like mye tid i Night City som jeg gjorde enkelt fordi når det så bra ut, så det bra ut. Når det er sagt, så er 2077 ikke forferdelig. Det er greit, men det fortjente definitivt mer tid i ovnen. For konsoller fortjente det kanskje å bygge en helt ny ovn fra bunnen av. Det er bare greit nok – et veldig spesielt merke med vellykket middelmådighet – å bli spunnet som en gevinst for folk som er fast bestemt på å holde det oppe som en slags “spill gullstandard”. Selvfølgelig, hvis du kjører den på en topp-av-linjen PC, klør du sannsynligvis på hodet om oppstyret konsollspillere lager. Det kan virke helt greit for disse spillerne, og hvis du er ekstra heldig, har du bare møtt en smatt av minneverdige feil. Jeg kan ikke si det samme om min erfaring med å spille på PlayStation 5 og Xbox Series X.

Kanskje hvis CDPR hadde lent seg hardt inn i å omfavne alle feilene i sjangeren og gravd inn i alle de kreative mulighetene som åpner seg, ville det ha tilbudt en mer overbevisende måte å oppdatere en slik datert verdens estetikk. Det er absolutt interessante måter å bygge en verden ved hjelp av cyberpunk elementer, som CDPR trofast har unngått til fordel for å prøve å skape et gigantisk, viltvoksende eksempel på ARPGs største hits. Det er litt håndverk, noen rote kjøresekvenser som føltes som en mekanisk ettertanke, bysantinske ferdighetstrær, skytemekanikk som ikke helt var på plass og så videre. Kartet var også et stort sårt punkt, et absolutt helvete i øynene, og uten noe effektivt filtrerings verktøy for å sile gjennom ikonene som sprutet over det. Det tok lang tid for meg å innse at jeg opplevde en feil etter å ha funnet ut at en hel kategori fasiliteter ikke dukket opp for meg.

Hacking følger matrisesystemet som føltes marginalt mer givende i Shadowrun, og selv om jeg opprinnelig bygde meg ut som en netrunner / tech, føltes ikke baseline quickhacks som en verdig investering. Reboot-optikk var nyttig for de obligatoriske stealth-delene, men en spray-and-pray-tilnærming virker mer i tråd med street kid bravado og vilje til å gjøre et navn for seg selv i byen. Kamp systemet føles passende kaotisk gitt konteksten til Night Citys voksende kriminelle kultur, og til og med med alle de andre alternativene – snik, hacking osv. – ni ganger av ti, lener spillet seg hardt på å kjempe deg ut av en situasjon.

• Historie 4
    4/10
    7/10
  • Gameplay 6
    6/10
  • Kontrollere 6
    6/10
  • Musikk/Lydspor 7
    7/10
  • Gjenspillingsverdi 5
    5/10

Selv om jeg prøver å se sjarmen til Cyberpunk 2077 gjennom alle feilene og manglene spillet har, og selv nå over en måned siden spillet ble lansert og en masse oppdateringer, så klarer ikke spillet å fenge meg med sin blasse historie og tungvinte skytemekanikk.

5.83/10
5.83/10

• Mye innhold og aktiviteter man kan gjøre i Night City