Fast & Furious: Crossroads – Anmeldelse

Da sitter jeg her, med min aller første spillanmeldelse og skal skrive om «Fast & Furious: Crossroads» jeg hadde store forventinger fra spillet da jeg vet hvor høyt respektert Fast & Furious er blant fans rundt verden, jeg forventa ett killer valg med soundtracks, du kan ikke ha F&F uten bra upbeat sanger, store eksplosjoner, bra stemmeskuespill og masse intense action scener.

Navn: Fast & Furious Crossroads
Utvikler: Slightly Mad Studios
Utgiver: Bandai Namco Entertainment
Lansert: 07.08.2020.
Tilgjengelig på: PC, PlayStation 4, Xbox One
Omtalt på: PlayStation 4

Det første som treffer meg i det jeg åpner spillet og er i hovedmenyen før jeg starter, er fet musikk som gir meg gode vibes, dette er musikk Fast & Furious serien alltid har vært godt kjent for, en god blanding av Rap, EDM og en liten mix Tropical/Klubb musikk. Det fikk meg pumpa opp for å spille. Jeg var spent på musikk valget inne i spillet, det viste seg at det ikke var så mange sanger i spillet likevel. Det nærmeste som holdt engasjementet mitt oppe var Street Racing oppdragene midt på natta hvor upbeat EDM musikk spilte av hver sekund fra start til stopp.

Jeg satt meg ned i godstolen og forventet mye god spenning, hard action og intense racing oppdrag. Det første jeg møter på er en high speed chase med Dominic Torretto sin klassiske Dodge Charger og Letty som jakter på en høyt modifisert Tanks. Allerede fra første øyeblikk jeg fikk kontroll i spillet så merket jeg at kontrollene var ekstremt stive, hard og treg responstid, og når jeg først fikk reagert i spillet hadde bilen nesten allerede spunnet ut av kontroll, kameraet er alt for nærme bilen sin bakende, og jeg fant ingen måte og justere dette på.. Det føles som om de har tatt stive kontroller fra et gammelt racing spill fra sent i PS2 tiden. Ikke nok med det, men i det jeg kjører nedover veien bort til mitt neste oppdrag, så kjører jeg plutselig gjennom en tunnel, som har så fæl lys plassering ved gjennomkjøring, at jeg nesten får vondt i øyne mine, jeg kjører ut til en ekstremt døll ekkel rødfarget himmel. Når det kommer til det åpne landskapet jeg ble møtt med, følte jeg mange steder var klipp & lim områder, spesielt inne i byen, utenfor byen derimot var det bra med både trær fjell åser og hus overalt.

2510225df21007181bf0.28539999-60_ChevroletCamaroYenko

Når det kommer til historien i spillet så har det absolutt ingen sammenheng med historien som filmserien har bygget opp og gjøre, det var veldig skuffende for min del, da jeg er en stor fan av filmene. Historien her er at du skal stoppe en terrorist organisasjon fra og slippe ut bomber og Elektromagnetiske Pulser gjennom hele Barcelona, men stadig vekk slipper han vekk og det er din jobb og stoppe han, uansett hva, enten om det er ved og stoppe en kraftig modifisert tanks, eller ved å stoppe et helt tog med maskingevær og bomber på seg, mens du kjører med klampen i bånn. Høres ut som Fast & Furious for meg. Det er bare så synd at utvikleren kjappet seg med og slippe ut dette spillet alt for tidlig, hadde de utviklet det til den tiden de egentlig skulle, kanskje utsatt det litt, så hadde kanskje historien vært sammenkoblet med filmene, dette kan jeg høre i dialogen inne i spillet da de kommenterer om hva som har skjedd i filmene gang på gang på gang.

Det er ekstremt kjedelig spenning i de øyeblikkene det oppstår noe. De prøver til og med og holde deg engasjert ved og gi deg noen kule gadgets til bilene, alt ifra kroker du kan bruke for og kaste av skjold og våpen fra fiende biler, til hacking av politibiler for og få de til og stoppe opp, og nitro boost som gjør at du mister kontroll over hele bilen.

Sett bort ifra det, når jeg ble ferdig med prologen så kom det en liten cutscene som ga meg en nærmere titt på karakter modellene og grafikken i spillet, grafikken er…grei nok. Grei nok for ett tidlig PS3 spill for og si det mildt, karakter modellene ser utdatert ut, heldigvis gjorde TV’en min litt opp for det med oppskalering, til og med animasjonene som blir gjennomført i cutscenes, er stive og kjedelige. Også karakterene i bakgrunnen i cutscenes ser klin like ut nesten.

Jeg føler at teksturen på bilene i spillet er det peneste med alt de har og tilby grafisk. Teksturene trær og fjell har ikke så mye i seg de heller, trærene ser nesten ut som om de er tatt rett ut i fra ett veldig gammelt spill, og fjellkantene og klippene ser ut som om noen har sølt modelleire på og malt over. Når jeg kjører bortover veien ser jeg alltid de samme tingene, en stor buss som har krasjet som en “hindring”, eller de samme 3-4 bilene, med de samme fargene. (Spillet er testet på en 65” 4K UHD HDR LG TV)

Fast & Furious Crossroads_20200812015559Fast & Furious Crossroads_20200812020326

Jeg har nå sittet med spillet med en spilletid på snart 8 timer inn og kommet meg gjennom hele historien i spillet,

det eneste som holder meg spent i spillet er bil jaktene der du stikker unna politiet ved hjelp av alt det forskjellige utstyret du bruker, samme politijakt, men med en ny gadget hver gang, det blir ganske kjedelig i lengden, for mye repetisjon

Jeg møtte også på en god del bugs og grafiske glitcher som ødela spill opplevelsen for meg enda mer, som f.eks biler som oppførte seg som en betongvegg hvis du krasjet i dem, eller biler som plutselig poppet opp foran meg helt uten videre. Teksturer som ikke laster inn ordentlig når de skal, som fikk spillet til og se ut som ett levende mareritt til tider.

Stemmeskuespillet til Vin Diesel og Michelle Rodriguez er skuffende, men de har bra engasjement til tider, men som oftest høres det faktisk ut som om de leser direkte ifra skripten og har tatt opp stemmen sin via telefon og sendt videre. Såvidt noe engasjement, historien blir treg, kjedelig. Ikke spennende i det hele tatt.

2510225df210067b9a18.05392533-6_plymouthGTX

Jeg ser også at det er Multiplayer i dette spillet, og her virker det som om det er “Cops Vs Villains” type spillmodus, hvor du som Hero skal få alle Teammates til en Safe Zone og beskytte den, Villains skal det samme som Hero, og jobben til Cops hvis du spiller som Cop er og ta ut eller “fange” Hero og Villains. Dessverre fikk jeg aldri mulighet til og teste denne modusen da det aldri kom spillere i lobbyen som ville spille med meg, det er til en grad forståelig med tanke på alt det andre jeg har møtt på i spillet tidligere.

Gjennspillingsverdien i «Fast & Furious: Crossroads» vil jeg si er ekstremt minimal. Kanskje hvis du absolutt ikke har NOE annet og spille.

• Historie 3
    3/10
  • Grafikk 4
    4/10
  • Gameplay 4
    4/10
  • Kontrollere 3
    3/10
  • Musikk/Lydspor 4
    4/10
  • Gjenspillingsverdi 1
    1/10

Noen oppdrag er bra og fanger litt av sjarmen til det serien er kjent for, altså Street Racing, dette var de oppdragene jeg gledet meg mest til da jeg elsker et ordentlig kappløp. Ødeleggelse av missiler og store klynger med fiender som prøver og kjøre deg ned, med et hint av store eksplosjoner og slow-motion scener. Men dessverre er det nok ikke bra nok for og redde spillet fra den mørke avgrunnen det har dratt seg selv ned i.

Jeg tror nok ikke det er så lett og lage et spill ut av en filmserie som har vært på storskjermene våres i over 2 hele tiår og samtidig opprettholde samme standard som filmene har satt. Filmserien har bygd opp et rykte som spillet prøver og opprettholde, men for meg er dette som et slag i ansiktet til hele serien, og til tider mens jeg spilte oppdrag så var jeg på nippet til og sovne på grunn av det var så basic, kjedelig og veldig repeterende gameplay. Jeg sitter igjen med en følelse av “Hvorfor?” Dette føles som og spille gjennom en Fast & Furious film med ekstremt lavt budsjett, dårlig effekter, urealistiske motorlyder ifra bilene, ukomfortabel animasjon som gir meg grøsser ifra PS3 eraen. Men jeg får bittelitt gjensynsglede i noen kapittler/scener gjennom spillet da det er en “Homage” til noen kjente scener ifra filmene oppover årene. Spillet hadde som sagt sine bra øyeblikk til tider, spesielt da jeg fikk lov og spille som Roman Pierce, den rappkjefta, kjepphøye karen med dumme cheesy kommentarer som mange er glad i.

3.17/10
3.17/10

• Stemmeskuespillet til Vin Diesel