Burnout Paradise Remastered – Switch Anmeldelse

Navn: Burnout Paradise Remastered
Utvikler: Criterion Software
Utgiver: Electronic Arts
Lansert: 19.07.2020
Tilgjengelig på: Nintendo Switch

Om det er noe Nintendo Switch mangler, så er det et åpent verden kjørespill. Der andre konsoller kan vise frem Forza, Need For Speed og The Crew har ikke Switchen hatt så mye å gjøre. Men endelig skal det endre seg. Med Burnout Paradise Remastered får vi ‘free roaming racing’ og nostalgia i bøtter.

For dere som på en eller annen måte har klart å ignorere Burnout Paradises eksistens i 12 år, så er det spillseriens syvende spill. (Hvis du teller med de hånholdte spillene). Det er det første spillet i serien som ga deg friheten til å kjøre hvor du vil. Burnout Paradise, er basert rundt det å kjøre gjennom byen i livsfarlige hastigheter, samtidig som du skal kjøre i nærheten av ting, hoppe og utføre stunts for å bygge opp boost. Å kjøre på andre siden av veien og leke kylling med motgående trafikk er en av tingene som gir deg den boosten du trenger for å dra fra motstanden.

“Holder stabile 60 FPS gjennom hele opplevelsen”

Denne nye remastered edition er basert på versjonen de slapp til Xbox one, PlayStation 4 og PC for noen år siden. De har erstattet teksturen med HD teksturer og lover en mer visuell opplevelse. Vår lille Nintendo Switch har ikke så mange hestekrefter som sine “storebrødre”, så disse endringene er desverre ikke så merkbare. Spillet er fortsatt vakkert, men jeg tror det ligger mer nostalgi bak det, enn det at jeg er imponert over oppgradert grafikk.

Spillet føles like flytende som det alltid har gjort, å holder stabile 60 FPS gjennom hele opplevelsen. Noe som er viktig når man skal suse gjennom byen, å få med seg de viktige detaljene i omgivelsene sine, rekke å reagere når noe uventet skjer og samtidig kunne nyte den vakre byen. Spillet ser flott ut om man skal ta det faktum at det er et remastered spill av et 12 år gammelt spill. Detaljene er flotte under optimale omstendigheter, på dagtid er det lett å kjøre rundt å se hopp, snarveier og hindringer, men så fort nattens mørke senker seg over Switchen din blir det svart/svårt. Det er selvfølgelig en del av realiteten, men jeg føler at det blir altfor mørkt. Derfor har jeg valgt å spille uten dag/natt rullering.

Uten navn

“Så da måtte jeg trygle om at min bedre halvdel skulle ta seg noen timers pause fra Animal Crossing så jeg fikk sjekket ut hva de mente med “Remastered”.”

En annen ting er at om man ønsker å spille spillet i hånholdt modus eller på en Switch Lite så er spillet så agressivt dymasik redusert at man føler ikke noen form for oppgradering i det heletatt. Jeg hadde originalt innstallert spillet på en Switch lite, men skjønte fort at dette ikke kunne være alt de hadde “remastered”. Det var blurry når man kjørte fort og føltes veldig dårlig. Så da måtte jeg trygle om at min bedre halvdel skulle ta seg noen timers pause fra Animal Crossing så jeg fikk sjekket ut hva de mente med “Remastered”.

Uten navn2

Dette spillet inneholder åtte av de ni DLC pakkene som kom til spillet. Man får tilgang til motorsykler, legendariske biler som ligner på Ghostbusters’ ECTO-1, KIT fra Knight Rider og flere pop kultur ikon på fire hjul. Big surf Island er også representert, så man får en hel haug av ekstra race. Den eneste som naturligvis ikke fulgte med var ‘Time Savers Pack’, som automatisk åpnet opp hele kartet, alle biler og ga deg cheats. Jeg sier naturligvis, men det er egentlig ingen unnskyldning for å ikke inkludere denne også, da man fra start har tilgang til over 50 DLC biler, så det å spille seg gjennom spillet på en naturlig måte forsvinner helt. Egentlig skal man jo starte med ett gammelt vrak, å bygge seg opp lisenser og åpne nye biler. Noen av DLC bilene er såpass OP (overpowered, ekstremt overlegne) at man kan seile seg gjennom hele spillet. Etter å ha hatt det moro med DLC bilene en stund så valgte jeg å spille spillet på den gode gamle måten å kun bruke biler jeg hadde tilgang til fra det originale spillet. Disse DLC bilene er tydelig siktet inn på de som hadde fullført og spilt spillet i en god stund.

Så er det store spørsmålet da: Har jeg blitt for bortskjemt av 12 år med utvikling av free roaming racing spill? I Burnout Paradise kan man se på kartet, men ikke sette waypoints. Det finnes ingen `Fast Travel` funksjon og hvis du vil bytte bil så må du dra til en av fem ‘Junkyards’ spredt rundt på kartet. Kartet er ikke stort, så det tar ikke lang tid, men det blir unødvendig mye kjøring og sjekking på kartet etter en full gjennomspilling. Det er heller ingen story i det hele tatt. Man kjører og kjører helt uten mål og mening.

• Grafikk 5
    5/10
  • Gameplay 8
    8/10
    7/10
  • Lydspor/Musikk 7
    7/10
    8/10

Visse elementer i Burnout Paradise begynner virkelig å vise alderen sin. Det sagt så er dette ett av de absolutt beste og mest gjennomførte racing spillene på Nintendo Switch. De høye hastighetene er fortsatt like kule og det er like adrenalinfyllt å fylle opp boost måleren når man leker med livet i motsatt kjøreretning. Liker du fart, liker du Burnout Paradise. Jeg hadde det gøy.

7/10
7/10

• Rask racing