Anmeldelse – Football Manager 2021

Football Manager 2021 er en fullstendig triumf som skyver den allerede utmerkede serien fremover, ikke nødvendigvis med store fremskritt innen et bestemt område, men med finjustering, innstilling og forbedring av så mange forskjellige elementer.

Navn: Football Manager 2021
Utvikler: Sports Interactive
Utgiver: Sega
Lansert: 10.11.20
Tilgjengelig på: PC (Windows/Mac) , Xbox One, Xbox S
Omtalt på: PC
Fått via: *Vi har fått en kode av dette spillet fra utgiver eller PR selskap for å kunne skrive en anmeldelse.

Det er selvfølgelig verdt å starte med å si at dette fremdeles er den vanlige opplevelsen av Football Manager. Dette er ikke lenger et enkelt spill der du velger et lag, velger en kreativ formasjon, bruker millioner på verdens fineste talent og lene deg tilbake mens troféene ruller inn. Hvis du vil ha noe mer sånt, vil jeg anbefale Touch eller Mobile versjoner.

I stedet er dette en absolutt tidsavspenning der alle aspekter av teamet ditt kan tilpasses. Det kan være skremmende for nyere spillere – eller til og med de som var store i titlene fra et tiår eller så siden – men det er ikke umulig å ta tak i. Opplæringen er utmerket, og de er langt bedre, og mye mindre irriterende, enn i tidligere spill.

Realisme er den største oppgraderingen for denne versjonen. Ikke så mye realisme når det gjelder spillerstatistikk eller kunnskap (det har alltid vært FMs sterke område), men realisme når det gjelder kommunikasjon og følelser.

Pressekonferanser i FM har alltid vært et slag – du får noen svaralternativer på spørsmålene, men lite annet. Vanligvis ville jeg enten gi disse til assistenten min eller tilfeldig klikke gjennom alle spørsmålene fra pressen uten en annen tanke.

Nå i Football Manager 2021, sammen med spørsmålene som er langt mer varierte, kan du aktivt endre kroppsspråket ditt for å bedre få poenget ditt. Du kan smelle knyttnevene på nettbrettet eller løfte armene i forvirring. Jeg synes fortsatt ikke svarene dine blir for mye forskjellige generelt (selv om jeg liker at klubbens pressesekretær vurderer ytelsen din etterpå), men dette er fortsatt en enorm forbedring.

De samme kroppsspråklige signalene er spredt rundt andre deler av spillet også. Du lærer raskt hvordan spillerne dine reagerer på deg i lagmøter og hvilken tilnærming som er best. Mens jeg fant ut at de gjorde liten forskjell på pressekonferanser, gjør de stor forskjell når du snakker med spillere. Irriter et stort navn tidlig med mangel på ambisjoner eller en tilbøyelighet til å kjøpe og selge, og du vil bruke måneder på å prøve å bringe dem tilbake.

Det kan hende du først synes det er vanskelig å faktisk fortelle en spillers tilstand nå, da en av de litt merkelige endringene denne gangen er grøftingen av prosentvis indikator som advarer deg om kondisjonering. Dette har blitt endret til et ansiktsikon, noe som er langt mindre åpenbart enn et solid tall.

Hvis du var den typen person (som meg) som umiddelbart ville erstatte nøkkelkanten din hvis de falt under 80%, eller ikke engang startet noen som var på 90-tallet, vil dette endre måten du spiller vesentlig på. Selv om det er irriterende, er det nå langt mer realistisk. Ekte klubber har ikke en indikator på hvor stor prosentandel av treningen en spiller når, og du lærer snart å bygge det inn i spillet ditt.

Du vil forandre og rotere mye mer også denne gangen, med en stor og dyktig tropp som kreves for aktivt å konkurrere på flere fronter. Du vil også ha forskjellige taktikker og muligheten til å tilpasse deg rivalene sin spillestiler. Å velge Tiki-taka i starten og holde seg til en 4-3-3-formasjon hver kamp kommer ikke til å hjelpe deg, da spillerstilen din blir fort plukket opp av andre. Mye av dette skyldes den utmerkede AI.

Ingen kjøper en versjon av Football Manager for grafikken, men FM 21 føles som det mest komplette spillet når det gjelder det samlede brukergrensesnittet. Det nye kampdagsoverlegget kommer til den viktige informasjonen raskt, og mer informasjon er tilgjengelig samtidig, og sparer deg for å dykke inn i separate skjermer, bytt ut og utfør andre viktige handlinger.

3D-matchmotoren er mye bedre enn vi har sett før også. Jeg må innrømme at jeg fremdeles foretrekker den klassiske 2D-visningen, og det er synd at dette faktisk ser dårligere ut enn det gjorde i Football Manager 2020.

Forbedret og tydeligere brukergrensesnitt hjelper deg også med å fordøye all ny informasjon som blir kastet på deg, som xG (forventede mål). Dette er en veldig viktig stat for mange fotballanalytikere i den virkelige verden, noe som gir deg en indikasjon på hvor mange mål et lag skal score. I spillet hjelper det deg å finne ut om en seier var heldig, eller om spissen din kastet bort gyldne sjanser. Hvis du bruker dataene riktig, er tilsetningen av xG her, og tilgi den slitne klisjeen, en spillveksler.

Å kjøpe spillere og avdekke nye talenter har alltid vært, for meg, høydepunktet til Football Manager. Jeg husker at jeg hentet den berømte Real Madrid LB Marcelo på det billige før han gjorde sitt store trekk i 2007 og ofte brukte utallige timer på å speide ut unge søramerikanske talent som ville gjøre mitt solide West Ham-lag til en East End-versjon av Barcelona. Tidene har endret seg og budsjettene dine er sannsynligvis mye lavere med mindre du spiller med de store guttene. Spillere er også vanskeligere å overbevise om å bli med, med irriterende agenter som kommer i veien.

Mye mer av speidingen gjøres av bakromslaget ditt, med et praktisk møte som finner sted når du starter et nytt spill som går over områdene klubben mener krever styrking. Dette hjelper med å få langt flere av de ansatte til å føle seg som virkelige mennesker, og det legger større press på deg for å finne riktig passform. Ytelsen til Football Manager 2021 er utmerket.

8/10
  • Gameplay 10
    10/10
  • Kontrollere 10
    10/10
  • Musikk/Lydspor 8
    8/10
  • Gjenspillingsverdi 10
    10/10

Football Manager 2021 er en vinner og en virkelig verdig oppgradering ikke bare for de som spilte forrige kamp, ​​men også de som kanskje har gått bort de siste årene. Dette er den mest realistiske versjonen ennå, med dypere spiller interaksjon og mer variert kommunikasjon med teamet ditt og nøkkelpersonell som gjør at du føler deg enda mer som en ekte manager.

9.2/10
9.2/10

• Store forbedringer av brukergrensesnittet