6.7 C
onsdag, april 24, 2024

Uncharted: Legacy of Thieves – Anmeldelse

Uncharted: Legacy of Thieves Collection er fortsatt en jækla til god underholdning til dags dato, får lille spillnerden i meg til å komme av fryd. Den samler både Uncharted 4: A Thief’s End og Uncharted: The Lost Legacy i én PlayStation 5-pakke, med nye grafikkmoduser, fullstendig mangel på lastetider og har med DualSense-funksjonalitet. Begge spillene er mer enn noen år gamle nå, men for oss er de ennå ikke toppet når det kommer til cinematiske actiontitler.

Navn: Uncharted: Legacy of Thieves Collection
Naughty Dog, Iron Galaxy Studios
Sony Interactive Entertainment
28.01.2022
Tilgjengelig på: PlayStation 5
Omtalt på: PlayStation 5

Formålet med denne anmeldelsen, er at jeg skal skrive om hvert spill individuelt, og starter med Uncharted 4 — men konklusjonen nederst på siden vil ta hensyn til hele samlingen.

Uncharted 4: A Thief’s End

Uncharted 4: A Thief’s End ligger på et sted mellom 10 og 20 timer, og er lett den lengste oppføringen i Naughty Dogs humoristiske “take on” Indiana Jones – men dens generelle kvalitet svinger knapt over den lange spilletiden. Det skal imidlertid bemerkes at Uncharted 4s flerspiller- og samarbeidsmodus er fullstendig kuttet ut fra samlingen.

PlayStation-ikonet Nathan Drake er tilbake for et siste eventyr, og det er en kjempetur. Åpningsscenen er uten tvil Uncharted i sin reneste form, mens Nate og hans fremmedgjorte bror raser mot en sjørøverøy midt i en storm, og båten deres angrepet fra alle kanter av væpnede leiesoldater. Du sklir over havet i en balje som blir mer mørbanket etter hvert, bare stopper for å skyte noen skurker. Det er en scene som umiddelbart setter en andpusten tone, men spillet endrer raskt kurs i kapitlene som følger.

Det er ikke lenge før du skjønner at Uncharted 4 prøver å være litt mer moden enn forgjengerne. De neste par timene har Nate portforbud før tenåringen på et katolsk barnehjem, hopper videre til en tid da brødrene Drake er innesperret i et panamansk fengsel. Det er unødvendig å si at disse tidlige historiebeatene hopper vi litt over, men de legger grunnlaget for det som kommer.

Uncharted 4s tempo er ekstremt imponerende. Mellom sine karakterbyggende filmsekvenser, utforskningsbaserte plattformer og intense kampscenarier, føles hvert kapittel strålende balansert. Akkurat når du begynner å tenke at et puzzlel eller en dødball kan overgå dens velkomst, går spillet videre og du gjør noe annerledes. Det er den typen tempo du vanligvis finner i storfilmer eller godt produserte TV-serier – men å få det til å fungere på tvers av et spill som kan vare i nærmere 20 timer, er en prestasjon.

Og det er enkelt å investere i Uncharted 4s overordnede plot av legendariske piratskatter når rollebesetningen er så godt spilt. Nolan North leverer sin mest nyanserte Nathan Drake-prestasjon i hele serien, og Troy Baker er enestående som den litt eldre (og litt slankere) Sam Drake. Andre steder er Nates mentor Sully (Richard McGonagle) nær ved å stjele hver eneste scene han er med i, mens Elena (Emily Rose) nyter nesten perfekt kjemi med sin jordklodehoppende ektemann. Naughty Dogs vane med å få det beste fra sine utøvere er tydelig gjennomgående.

Når alt er sagt, er det ikke alltid det seriøse karakterdramaet som passer sammen med Nates ofte latterlige eskapader. For å få mest mulig ut av Uncharted, må du slå av hjernen til en viss grad – akkurat som du ville gjort hvis du så en overveldende actionfilm. Det er ikke slik at Uncharted 4 har åpenbare plotthull, men hvis du begynner å stille spørsmål ved hver detalj – spesielt i spillets senere kapitler – blir det lettere og lettere å skille ting fra hverandre. Hvorfor gjorde denne karakteren det? Hvorfor tenkte de ikke på dette før? Hvordan har ingen funnet dette stedet etter hundrevis av år? Hvem i helvete har bygget alt dette? Hvor mange mennesker har denne artefakt-besatte psykopaten drept frem til nå? Du skjønner ideen.

Begrepet “tonal whiplash” er sannsynligvis litt for ekstremt når det skal beskrive Uncharted 4s inkonsekvenser – igjen, det er i bunn og grunn en actionfilm i videospillform – men tittelen sliter nå og da. Det er ikke nok til å rive deg ut av historien, men det kan være vanskelig å ignorere hvor raskt spillet hopper fra at Nate tilfeldig knekker syv nakker på rad til å ha et ekteskapelig krangel med kona.

Det er også et argument som kan argumenteres for at noen av Uncharteds triks blir slitsomme når eventyret strekker seg over en lengre fortelling. Det er bare så mange ganger at du kan se en plattform smuldre under Nates føtter og føle noen form for adrenalinkick, for eksempel. For hva det er verdt, tror vi at Uncharted 4 lykkes med å opprettholde spenningen hele veien, men når du er fire spill dypt inne i en serie – fem hvis du regner med PS Vita eksklusive Golden Abyss – kan du ikke klandres for å himle med øynene når Nate og gjengen slipper unna på en eller annen måte den sikre døden igjen.

Alt handler om suspensjon av vantro, og vet du hva? Å suspendere vantroen din er faktisk ganske enkelt når a) spillet ser så bra ut, og b) spillet er fantastisk morsomt å spille. Nesten seks år etter den opprinnelige utgivelsen, og actionsekvensene i Uncharted 4 er fortsatt ganske i en egen liga når det gjelder skuespill, teknisk fortreffelighet og utførelse. De eneste spillene som kommer i nærheten er de andre Uncharteds, og selv da er 4s forpliktelse til å slippe kjeft uten sidestykke.

Kamp er også en fryd. Nøye utformede voldsarenaer tillater vanligvis flere tilnærminger, med Nate i stand til å snike seg eller skyte seg frem til seier. Som en cover-basert blast-’em-up er Uncharted 4 bunnsolid, men det er Nates smidighet som løfter hvert møte. Når du er oppe mot alle slags fiendetyper – snikskyttere, rakettutskytere, de haglestjernene som kan overleve en granat – er det avgjørende å holde seg på farten. Dukking, dykking, klatring, hopping og bruk av Nates gripekrok er det som gjør spillets kamp så dynamisk og underholdende. Og hvis du er dyktig, kan du sette sammen noen virkelig deleverdige øyeblikk.

Det ser fortsatt strålende ut, forresten. Uncharted 4 var sannsynligvis det flotteste spillet som noensinne har prydet en PlayStation-konsoll da det ble lansert i 2016, og det har blitt utrolig godt gammelt. Nå er det ikke perfekt etter dagens høye standarder – noe av miljøteksturarbeidet er merkbart verre enn det vi har blitt vant til, for eksempel – men karaktermodellene, animasjonen, ansiktsbildet … det er fortsatt en av de best rundt, AAA-titler inkludert.

Uncharted: The Lost Legacy

Å spille Lost Legacy back-to-back med Uncharted 4 får deg til å forstå hvorfor spin-offen – kanskje urettferdig – ble børstet til siden da den ble utgitt bare 15 måneder etter Nates store finish. Det er unektelig kjent og, noen vil kanskje hevde, litt uinspirert – men det er fortsatt kjempe bra.

Med mindre du går for 100 prosent fullføring, er Lost Legacy merkbart kortere enn forgjengeren – klokker inn på rundt 7 eller 8 timer. Den er også mye mer lineært i sin tilnærming til historiefortelling, og etablerer innsatsen i løpet av den første timen eller så før du tar deg med på en ærlig og fantastisk omvisning i en gammel indisk sivilisasjon.

Så selv om den ikke har det store omfanget til Uncharted 4, er det en velkommen sammenheng til Lost Legacy. Det er en Uncharted-tittel som vet nøyaktig hva den vil gjøre, og vi tør si at visjonen er utmerket utført.

Nate er ingen steder å se denne gangen, og så all nakkeknipsing, hodeskudd og desperat klatring faller til Chloe Frazer fra Uncharted 2 og Uncharted 3-berømmelse. Chloe gir en forfriskende blikk; hun har Nates “cockiness”, men hun er skarp i sin tilnærming til både forretninger og mennesker. Den umåtelig talentfulle Claudia Black bringer Chloe til live her enn noen gang før, og det hjelper at personligheten hennes får mye mer tid til å puste.

Hun får selskap av den urokkelige Nadine Ross (Laura Bailey), som var en av Uncharted 4s svakere karakterer – i hvert fall når det gjelder dybde. Nadine har ikke forandret seg så mye, men gjennom Chloe får vi faktisk vite hva som får henne til å tikke, og hun er mye mer sympatisk som et resultat. De to skattejegerne preller av hverandre veldig bra, og Naughty Dogs skarpe skrift holder ting i gang i et raskt tempo.

Som antydet, er du inne på en veldig kjent tur hvis du har spilt noen tidligere Uncharted-spill – men formelen føles ofte polert til grenseoverskridende perfeksjon her. Vi vil ikke ødelegge noen av dem, men Lost Legacy har noen rett og slett fantastiske scenarioer i ermet – sammen med noen av de mest iøynefallende miljøene du finner på PlayStation. Som en spinoff som rett og slett tilbyr mer Uncharted, er det nesten umulig å banke på.

8/10
  • Gameplay 9
    9/10
    9/10
  • Musikk/Lydspor 10
    10/10
  • Gjenspillingsverdi 9
    9/10

Uncharted: Legacy of Thieves Collection pakker sammen to av PS4s beste spill. Både Uncharted 4 og The Lost Legacy er fortsatt strålende utformede spenningsturer, og deres blanding av filmisk action er fortsatt best i klassen. Legg inn forbedret ytelse på PS5, og du har en bemerkelsesverdig høykvalitetspakke som er utrolig enkel å anbefale. Hvis det er noen år siden du spilte noen av disse titlene, er oppgraderingen sannsynligvis verdt prisen på 100,- kr. (fullpris 499,-) Hvis du er helt ny, er du ute etter en godbit – men du vil kanskje starte med Uncharted: The Nathan Drake Collection.

9/10
9/10

• To av PS4s beste spill